• Agder
  • Hærøya - kulturlandskap

Foto: Kirsten Juell Gjessing

Skjøtselsprosjekt på Herøya

Naturvernforbundet er i gang med et interessant skjøtselsprosjekt på Herøya i Søgne.

Herøya ble kjøpt av Staten v/Miljøverndepartementet i 1979. Den ligger rett ut for Langenes i Søgne og er på ca. 424 mål. Midt på øya er det en privat eiendom på ca.5 mål med fastboende. For øvrig er det ingen hytter eller tilrettelegging for allmennheten på øya.

I 2009 forelå Forvaltningsplan for Oksøy - Ryvingen landskapsvernområde.Herøya er en av de 10 utvalgte områdene for skjøtselstiltak her. I løpet av de siste to åra er store deler av sjøfuglreservatet på vestsida ryddet for kratt og likens en god del områder for å få fram kystlyngheia igjen. Villsauer beiter her hele året.

Naturvernforbundet v/ fylkeslaget i Vest-Agder og lokallaget i Søgne har påtatt seg å gjøre øya mer tilgjengelig for allmennhetens bruk. Sist høst og vinter drev vi hogst og rydding for å få fram en sti og en samlingsplass. To gravrøyser ble også avdekket. Arbeidet er prosjektbasert ut fra samarbeid med og styring av verneområdeforvalteren og fylkeskonservatoren. Vår første kontrakt går ut i høst, men vi er i ferd med å tegne en ny for 2013 -2014.

Skjærgården om høsten og vinteren er i seg sjøl en opplevelse. Samværet om arbeidsinnsatsen er meningsfylt og livgivende. Vi arbeider for en LEVENDE KYST. Vil du være med oss på Herøya framover, så ta kontakt!

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.08.2012

Damman
Naturvernforbundets fagkonferanse om alternativer til motorveier:

– Ny ringvei kan komme til å ta livet av kvalitetene i Kristiansand

19.02.2015 | Sist oppdatert: 21.02.2015

Naturvernforbundet arrangerer i dag fagkonferanse om alternativer til motorveier i Kristiansand. Tross et klart budskap fra fagekspertisen om at veibygging gir mer bilbruk, og at ny ringvei neppe er løsningen, var de store partiene fortsatt tydelige på at Kristiansand trenger mer motorvei.

Tonnesland

Salget av fyringsolje på Sørlandet stuper

09.02.2015 | Sist oppdatert: 09.02.2015

Salget av fyringsolje og parafin på Sørlandet stuper. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at salget i de to Agderfylkene falt fra 12,8 millioner liter i 2013, til 8,1 millioner liter i 2014.

Sambrusfelt stor versjon
Fagkonferanse

Alternativer til motorvei

Det er ikke slik at den nye 39 meter breie motorveien rundt Kristiansand kommer uansett. Velkommen til konferanse om de smarte og framtidsretta alternativene.

Redd_agders_villmark

Redd Agders Villmark

06.01.2015 | Sist oppdatert: 06.01.2015

Naturvernforbundet i Vest-Agder og La Naturen Leve har nå startet en aksjon for å redde Agders villmark fra omfattende ødeleggelser for all framtid gjennom planlagte vindkraftanlegg fra Sirdal i vest inn i Bygland i nabofylket.