• Agder
  • Naturreservat på Nedre Timenes

Det planlagte naturreservatet på Nedre Timenes er en mosaikk av ulike naturtyper. Bildet viser edellauvskog i Drangsdalen. Foto: privat

Naturreservat på Nedre Timenes

Nedre Timenes er et frodig skogsområde like sør for Sørlandsparken i Kristiansand. Her er det blant annet registrert rovfuglreir, sjeldne hakkespetter, og over 1.180 ulike arter av sommerfugler. Joggere, turgåere, skoleelever og biologistudenter har stor glede av dette naturområdet.

De fire grunneierne på Nedre Timenes arbeidet i fem år for å få til en avtale om frivillig skogsvern.

Fredag 16. desember 2011 ble Nedre Timenes naturreservat opprettet av Kongen i statsråd.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.12.2011

NFlogo_krsand

Årsmøte 2021 Kristiansand

Naturvernforbundet i Kristiansand ønsker velkommen til foredrag og årsmøte. På grunn av koronasituasjonen avholdes årsmøtet digitalt. Vi håper likevel på god deltagelse og ønsker medlemmer velkommen til å delta!

Vindkraftverk, Sirdal
Innlegg:

Åpent brev til Stortingsrepresentantene fra Agder

02.06.2020

Vi registrerte i fjor de gledelige vedtakene alle kommunene i Agder fattet til høringen av rammeplanen for vindkraft. Samtlige kommuner uttrykte klar motstand mot de konsekvensene rammeplanens signaler kunne få for vår landsdel. Derfor vil dette brevet bli sendt til orientering til de samme kommunene, Agder fylkeskommune, Fylkesmannen i Agder, de politiske fylkespartiene, NVE, OED, Miljødirektoratet mfl. Vi fortviler over det som foregår i landsdelen vår og i landet for øvrig med katastrofale naturødeleggelser på grunn av de landbaserte vindkraftanleggene. De utløser splittelse og konflikter i mange kommuner. Naturen har i realiteten svært dårlig rettsbeskyttelse i landet vårt. Stopp nå og bidra også til å gi naturen reelt rettsvern. Med hilsen og for underskriverne av brevet Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder