• Agder
  • Naturreservat på Nedre Timenes

Det planlagte naturreservatet på Nedre Timenes er en mosaikk av ulike naturtyper. Bildet viser edellauvskog i Drangsdalen. Foto: privat

Naturreservat på Nedre Timenes

Nedre Timenes er et frodig skogsområde like sør for Sørlandsparken i Kristiansand. Her er det blant annet registrert rovfuglreir, sjeldne hakkespetter, og over 1.180 ulike arter av sommerfugler. Joggere, turgåere, skoleelever og biologistudenter har stor glede av dette naturområdet.

De fire grunneierne på Nedre Timenes arbeidet i fem år for å få til en avtale om frivillig skogsvern.

Fredag 16. desember 2011 ble Nedre Timenes naturreservat opprettet av Kongen i statsråd.

Vindm

Vindkraftverket i Birkenes - å la seg forføre

Før jul ga NVE konsesjon til et vindkraftverk i Birkenes. Konsesjonene sitter løst med dagens regime i Oed, og Stortinget har latt seg forføre av den gode hensikt; at alle vindkraftverk vil redde kloden fra de dramatiske klimaendringene.

Skjermbilde(3)

Innspill til kommunedelplan for havneområde nord – Kongsgård – Vige

Intensjonen med dette omfattende reguleringsarbeidet er å utvikle ei framtidsrettet havn for Kristiansand. Høringsforslaget innebærer flytting og utvikling av kai og containerterminal til Kongsgård – Vige. Det vil legge beslag på store arealer, ca 0,5 km2 og redusere miljøkvaliteten dramatisk for tilstøtende boligområder på begge sider av Topdalsfjorden (Kongsgård – Søm).