• Agder
  • Naturreservat på Nedre Timenes

Det planlagte naturreservatet på Nedre Timenes er en mosaikk av ulike naturtyper. Bildet viser edellauvskog i Drangsdalen. Foto: privat

Naturreservat på Nedre Timenes

Nedre Timenes er et frodig skogsområde like sør for Sørlandsparken i Kristiansand. Her er det blant annet registrert rovfuglreir, sjeldne hakkespetter, og over 1.180 ulike arter av sommerfugler. Joggere, turgåere, skoleelever og biologistudenter har stor glede av dette naturområdet.

De fire grunneierne på Nedre Timenes arbeidet i fem år for å få til en avtale om frivillig skogsvern.

Fredag 16. desember 2011 ble Nedre Timenes naturreservat opprettet av Kongen i statsråd.

Nikkelverk

Nei til radioaktivt utslipp til byfjorden i Kristiansand

07.04.2016

Statens Strålevern har gitt Glencore Nikkelverk tillatelse til å slippe ut radioaktivt vann til havneområdet i Kristiansand. Avfallsvann som har verdier nær 15 ganger over den grensa forskere har satt for ikke å kunne skade naturmiljøet. Tillatelse gir også selskapet lov til å opprette et spesialdeponi på land for inntil 800 tonn radioaktivt avfall som verken bedriften eller Statens Strålevern kan gi forsikringer om ikke utgjør en risiko. Vi vel at radioaktive stoffer har nær uendelig nedbrytingstid og at stoffene akkumuleres i næringskjeden fra vannorganismer til fisk og fugl. Det all mulig grunn til å fortsette kampen for 0-utslipp om Klima- og miljødepartementet ikke tar hensyn til klagene og stopper forurensingen.

Jan_Thomassen
Åsrmøte:

Hvor skal naturen være?

29.03.2016

Naturfotograf Jan Thomassen holder foredrag på SMOI, Store Elvegate 23A i Mandal, torsdag 21. april, klokka 1900. Etter foredraget blir det fylkesårsmøte i Naturvernforbundet. For saker til årsmøtet benytt mail til: peder@doebla.no, senest 18.april. Enkel bevertning, velkommen, hilsen styret!!

Hagebruk

Kolonihager og hagebruk

07.03.2016

Grønt nettverk i Søgne inviterer til "Små paradiser i Søgne? Om kolonihager og hagebruk" på biblioteket i Søgne tirsdag 15. mars kl 18.00. Der treffer du professor May-Brith Ohman Nielsen og kunstner Barbro Raen Thomassen. Velkommen!

Ålegress

Stopp for småbåthavn i Farsund

12.10.2015

Kommunal- og moderniseringsdepartementet stoppet 05.10. planene for en småbåthavn i Halebukta i Farsund. Begrunnelsen er at tiltaket vil få negative konsekvenser for et område med ålegress og havgress som er av nasjonal betydning