• Agder
  • Naturreservat på Nedre Timenes

Det planlagte naturreservatet på Nedre Timenes er en mosaikk av ulike naturtyper. Bildet viser edellauvskog i Drangsdalen. Foto: privat

Naturreservat på Nedre Timenes

Nedre Timenes er et frodig skogsområde like sør for Sørlandsparken i Kristiansand. Her er det blant annet registrert rovfuglreir, sjeldne hakkespetter, og over 1.180 ulike arter av sommerfugler. Joggere, turgåere, skoleelever og biologistudenter har stor glede av dette naturområdet.

De fire grunneierne på Nedre Timenes arbeidet i fem år for å få til en avtale om frivillig skogsvern.

Fredag 16. desember 2011 ble Nedre Timenes naturreservat opprettet av Kongen i statsråd.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.12.2011

Hagebruk

Kolonihager og hagebruk

07.03.2016 | Sist oppdatert: 07.03.2016

Grønt nettverk i Søgne inviterer til "Små paradiser i Søgne? Om kolonihager og hagebruk" på biblioteket i Søgne tirsdag 15. mars kl 18.00. Der treffer du professor May-Brith Ohman Nielsen og kunstner Barbro Raen Thomassen. Velkommen!

Ålegress

Stopp for småbåthavn i Farsund

12.10.2015 | Sist oppdatert: 12.10.2015

Kommunal- og moderniseringsdepartementet stoppet 05.10. planene for en småbåthavn i Halebukta i Farsund. Begrunnelsen er at tiltaket vil få negative konsekvenser for et område med ålegress og havgress som er av nasjonal betydning

Lista Vindkraft, 23

Påklaging av vedtak av 17.09 fra NVE om konsesjon til Buheii vindkraftverk

12.10.2015 | Sist oppdatert: 12.10.2015

Naturvernforbundet i Vest-Agder viser til våre merknader, datert 12.12. 2014 til Hybrid Techs søknad om konsesjon for Buheii vindkraftverk. Disse merknadene legges til grunn her for vår påklaging av konsesjonen da vi mener våre innsigelser ikke i tilstrekkelig grad gjenspeiles og vektlegges i NVEs begrunnelse for konsesjonen.