• Agder
  • Naturreservat på Nedre Timenes

Det planlagte naturreservatet på Nedre Timenes er en mosaikk av ulike naturtyper. Bildet viser edellauvskog i Drangsdalen. Foto: privat

Naturreservat på Nedre Timenes

Nedre Timenes er et frodig skogsområde like sør for Sørlandsparken i Kristiansand. Her er det blant annet registrert rovfuglreir, sjeldne hakkespetter, og over 1.180 ulike arter av sommerfugler. Joggere, turgåere, skoleelever og biologistudenter har stor glede av dette naturområdet.

De fire grunneierne på Nedre Timenes arbeidet i fem år for å få til en avtale om frivillig skogsvern.

Fredag 16. desember 2011 ble Nedre Timenes naturreservat opprettet av Kongen i statsråd.

Vannscootere - hvor er verdikonservative høyrepolitikere ?

30.04.2017

I hele Naturvernforbundets 103 årige historie har det å beskytte natur vært organisasjonens viktige oppgave. Ofte sammen med andre organisasjoner og folkelig engasjement har vi landet over engasjert seg for å beskytte naturverdier av mange slag. I dette arbeidet har vi møtt og hatt felles interesse med verdikonservative mennesker.

39_ill_fvn

Innstill arbeidet med ny E39

13.03.2017

Dette synspunktet sto på trykk i Fædrelandsvennen 4. mars 2017. Her hargumenter fagrådgiver Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet og Naturvernforbundt i Vest-Agder at arbeidet med E39 må stoppes.

Hummer(1)

Hummerreservat i Søgne, godt arbeid så langt

21.01.2017

Søgne kommune har fått mye negativ omtale i pressen. Kanskje det da vil være hyggelig med litt ros? Det er fortjent for det arbeidet som kommunen har gjort så langt for å opprette et beskyttelsesområde for hummer. Naturvernforbundet har vært pådriver for dette i en rekke kommuner. I Søgne har initiativet vårt om et sjøområde stengt for alle faststående redskaper for å øke bestanden av hummer, blitt svært positivt mottatt av kommunen og fulgt opp.