• Agder
  • Nyheter
  • Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?
Nikkelverket i Kristiansand

Synspunkt FV

Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?

Dette er overskrifte på et Synspunkt som Peder Johan Pedersen hadde på trykk i Fædrelandsvennen 20. juni 2016. Han er på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder sterkt kritisk til at Glencore Nikkelverk fortsetter å forurense i byfjorden i Kristiansand.

Naturvernforbundet har også tildigere skrevet om denne saken:

Statens Strålevern har gitt Glencore Nikkelverk tillatelse til å slippe ut radioaktivt vann til havneområdet i Kristiansand. Avfallsvann som har verdier nær 15 ganger over den grensa forskere har satt for ikke å kunne skade naturmiljøet. Tillatelse gir også selskapet lov til å opprette et spesialdeponi på land for inntil 800 tonn radioaktivt avfall som verken bedriften eller Statens Strålevern kan gi forsikringer om ikke utgjør en risiko. Vi vel at radioaktive stoffer har nær uendelig nedbrytingstid og at stoffene akkumuleres i næringskjeden fra vannorganismer til fisk og fugl. Det all mulig grunn til å fortsette kampen for 0-utslipp om Klima- og miljødepartementet ikke tar hensyn til klagene og stopper forurensingen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.07.2016