motorvei

Bystyrerepresentantene fikk klar beskjed fra Naturvernforbundet om at turområder er viktigere enn motorvei. Foto: Peder Johan Pedersen

Takk!

Motorveisaken så langt - og videre planer

Takk til alle som møtte opp på motorveimarkering 26. november og 3. desember. Takk til politikerne fra Venstre, Sv, De Grønne og Rødt som fremmet endringsforslag til planprogrammet. Utakk til asfaltalliansen (Høyre, FrP og KrF) som stemte ned alle endringsforslag. Takk til Therese Skauge Klokset som har laget plakater og Rita Sletten som har hengt opp en drøss av dem. Takk til Thor Kristian Hanisch i "Aksjonsgruppa ytre ringvei bort fra Kristiansands turområder" for å spre informasjon på Facebook-gruppa deres. Takk til Eg vel for utlån av bålpanne. Takk til mamman min som kjørte bålpanna ned til byen. Takk til alle som har bidratt på små og store måter.

Ekstra takk til bandet "Halvor og Hulemennane" som spilte sangen om Vågsbygdskauen. Se og hør sangen på Fevenn-TV her:

Bandet består av Halvor Fjermeros, Kristian Landmark, Svein Øverland og Carlos Weishaupt.

Motorveien rundt Kristiansand er fortsatt en vei som ingen vet hvor skal ligge, ingen vet hva den vil koste og ingen vet hvem som skal betale for den. Nå skal Vegvesenet bruke endel måneder på å utrede ulike trasealternativer og finne ut hvilken som er billigst å bygge. Vegvesenets konklusjon vil komme rundt påsketider. Da skal saken på ny høring.

Organisasjoner som jobber mot disse motorveiplanene møtes en gang per måned og legger planer. Ta kontakt med undertegnede om du vil være med.

Naturvernforbundet planlegger et fagseminar om alternativer til motorvei i midten av februar. Vi kan love spenstige innlegg fra dyktige fagfolk. Mer informasjon kommer på disse nettsidene.

Igjen takk til alle som har bidratt i arbeidet mot den 39 meter breie motorveien gjennom Kristiansands turområder. Vi er bare ved reisens begynnelse.

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

leder av Naturvernforbundet i Kristiansand

Tlf 97 59 59 67

e-post: marterum(a)naturvernforbundet.no