motorvei, Vågsbygdskauen, Friluftslivets år, Søndagstur, minsøndag, Naturvernforbundet, allianser

Klar tale fra denne turdeltageren: Heller turområder enn ny motorvei. Foto: Lars Verket

Tur eller motorvei?

31. mai 2015 gikk 400 mennesker på tur i Vågsbygdskauen for å se hvor Vegvesenet planlegger å ødelegge turløyper og badevann.

Naturvernforbundet jobber mot planene om firefelts motorvei rundt Kristiansand fordi denne veien vil føre til økt biltrafikk og dermed høyere klimagassutslipp og mer svevestøv. Vi ønsker ikke å ofre verdifulle friluftsområder bare fordi noen vil kjøre i 110 km/t fra Varoddbroa til Søgne.

Søndag 31. mai inviterte Vågsbygd Vel, Slettheitoppen Vel, Christiansand Klatreklubb, Løypeutvalget i IK Våg og Naturvernforbundet til felles søndagstur med naturloser inn fra fire forskjellige steder. Turfolket møttes på Bjørkedalsheia innforbi Fiskåvannet til felles rast med musikk og taler. 400 mennesker tok turen i finværet, og det var alt fra 2-åringer i bæremeis til 80-åringer med stokk, og mange glade hunder.

Fotograf: Lars Verket

#minsøndag - på vei til Bjørkedalsheia.

Vågsbygd Skolemusikkorps satte stemningen med feiende flotte marsjer i det grønne. Selv stortromma var blitt båret heilt opp på Bjørkedalsheia. Pål Friis, leder i Vågsbygd Vel, ledet arrangementet med trygg og sikker hånd. Vågsbygd Vel jobber ikke mot motorveiplanene, de jobber hardt FOR å ta vare på Vågsbygdskauen.

Fotograf: Lars Verket

Et lite utsnitt av forsamlingen på Bjørkedalsheia - med Vågsbygd Skolemusikkorps i forgrunnen.

Sognepresten i Hellemyr menighet, Sigmund Kruse holdt tale for dagen. Presten kom rett fra friluftsgudstjeneste i menigheten sin, og understreket at vi har et felles ansvar for å ta vare på skaperverket. “Jesus kjørte ikke bil”, sa presten med et glimt i øyet. “Han valgte ikke en sprek hest heller, han gikk på beina eller valgte seg en liten, lavstatus eselfole”.

Vågsbygdas egen poet, Annabelle Despard, hadde beregnet god tid på de ulendte stiene inn til Bjørkedalsheia. Hun leste egne dikt om menneskenes merkelige forhold til natur og dyr.

Vågsbygdskauens Spellemannslag var for anledningen utvidet til å omfatte alle som var med på turen. Det var en opplevelse å høre mange hundre mennesker synge om “Vågsbygdskau-au-en”, der hvor “elg og rådyr tråkkår” (se teksten under). Forsangere var Halvor Fjermeros og Jørgen Wennesland.

Heiemann, aka Olav Grendstad, startet sin appell med å spørre hvor vi drar for å tenke store og viktige tanker om kjærlighet og framtida. Da må vi jo gå ut i naturen. Det nytter ikke å gå inn på et kontor for å tenke store og kloke tanker. I hvert fall ikke inn på Vegvesenets kontor…

Naturvernforbundet er glade for at mange politikere ble med på denne folkelige befaringa til turområdene som er trua av motorvei. Både Ap, KrF, Venstre, MDG, SV og Rødt deltok på turen.

Fotograf: Lars Verket

Spreke politikere som ikke er redde for å ta en befaring: Harald Sødal (t.v) og Atle Drøsdal, begge fra KrF.

Kartet fra Vegvesenet som viser motorveitraseen ble utdelt på turen. Vi legger det også ut her:

Image

Vegvesenets anbefalte motorveitrase (K3) markert i rosa. Heltrukken linje = vei i dagen.

Stiplet linje = tunnel. Kartutsnitt fra Statens Vegvesen.  Lavoppløselig fil ligger her: http://www.vegvesen.no/Europaveg/e18e39ytreringveg/Nyhetsarkiv/anbefalt-korridor-for-e18-e39-ytre-ringveg-er-klar

Stor takk til alle som deltok og som hjalp til med arrangementet! Flere bilder ligger på Flickr, klikk her. Legg spesielt merke til panorama-bildet av det 39 meter lange banneret, som illustrerer bredden på den planlagte motorveien.

Vågsbygdskauen Spellemannslag

(Tekst og melodi: Halvor Fjermeros)

Og nå ville vi ut for å spille for deg i dag.

Vi kom hit i tretten femtifem

Da pesten jagd’ oss fra hus og hjem

Vi er gamle som Metusalem

Og vi bor blant stein og bregner

Huset vårt er et bjørnehi

Ei hule det gror mose i

Her er det lunt og koselig

Om det sludder eller regner

Ref

Plutselig her forleden år

Ble freden brutt i skogen vår

Menn med planer, menn med bor

Ville bygge bro og blokker

Men Vågsbygdfolket betakka seg

Og stelte i stand en hurlumhei

Så nå fins det verken bro eller vei

Der hvor elg og rådyr tråkker.

Ref

Og nå ville vi ut for å spille for deg i dag.

Her kommer vi, her kommer vi fra Vågsbygdskau-au-au-en!

Sangen ligger også på YouTube

Artikkel på NRK Sørlandet 31. mai ligger her

Kronikken Stans Motorveitabbene kan leses her

Oppslag i Fevennen 31. mai ligger her  (betalingslenke, kun for abonnenter)