salamander, barn

Foto: Øivinn Bruce

Turjenter

Naturvernforbundet i Kristiansand inviterer jenter i Kristiansandsregionen på sommerkurs i biologi og friluftsliv 4- 8. august. Vi skal kose oss ute i naturen hver dag i ei hel uke.

Sommerkurset er kun for jenter som skal begynne i femte, sjette og syvende klasse til høsten. Vi skal lære om trær og blomster, stormkjøkken og kartlesing, med mye mere. Visste du at alle kongler egentlig er jenter? Eller at det går an å flette fine kroner av siv og lønneblader?

Mandag 4. august 2014 møtes vi kl 9.00 ved hovedinngangen til Agder Naturmuseum. Museet ligger i Gimleveien 23, på Lund i Kristiansand. Nærmeste busstopp er Oddemarka, hvor blant annet alle M-bussene og 5-bussen fra Arendal/Lillesand stopper. Ta med badetøy og matpakke. Vi er tilbake ved Naturmuseet innen klokka 15.

Tirsdagen og onsdagen drar vi også på dagstur med utgangspunkt i Naturmuseet.

Torsdag 7. august møtes vi kl 8.30 på Rutebilstasjonen i Kristiansand. Vi skal ta bussen nordover til Kile i Vennesla kommune, og vandre langs Kilefjorden og Otra til Midt-Agder friluftsråds Naturskole på Øvre Gåseflå. Der er det bygget et leirsted med blant annet gapahuker og bålplass. Vi skal utforske området, lage mat på stormkjøkken, og kanskje ta en dusj i den vesle fossen? Vi overnatter til neste dag, og tar en buss som er tilbake på Rutebilstasjonen fredag 8. august kl 15.45.

Om kursholderne

Malin Jacob kommer fra Justvik i Kristiansand og er tidligere nestleder i Natur og Ungdom. Malin var lenge en typisk asfaltmiljøverner, men det siste halve året har hun vært mest mulig på tur og lært veldig mye. Malins prosjekt for å bli kjent med naturen kan du lese om i bloggen “Har ikke vært ute en vinternatt før”.

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe kommer fra Lund i Kristiansand og er tidligere sentralstyremedlem i Natur og Ungdom. Nå er hun leder for “Natur og Voksen” (det vil si Naturvernforbundet) i Kristiansand. Marte er utdannet biolog, og har holdt en rekke naturkurs tidligere, blant annet for Sørlandsk Lærerstevne, Den naturlige skolesekken, Ansgaskolen og Korsvei.

Praktisk informasjon

Pris: 1500 kr (dersom minst en av de foresatte er medlem av Naturvernforbundet)

Ikkemedlemmer: 1900 kr. Medlemskap i Naturvernforbundet koster kun 200 kr det første året, og du kan enkelt bli medlem her.

Påmelding til marterum@naturvernforbundet.no. Påmeldingen er gyldig når deltakeravgiften er innbetalt til Naturvernforbundets konto nr 3000.20.87800.

Pakkeliste til overnattingsturen blir delt ut til de som melder seg på. Alle vil trenge sekk, sovepose, liggeunderlag og regntøy.

Disse står bak

Kurset arrangeres av Naturvernforbundet i Kristiansand, i samarbeid med Naturvernforbundet i Lillesand, Miljøagentene, Midt-Agder Friluftsråd og Agder Naturmuseum og botanisk hage.

Image

Turjentene kan for eksempel hilse på dyr vi treffer underveis. Dette er ei padde, og bildet øverst i denne artikkelen viser en liten salamander.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2014