Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Vindm

Vindkraftverket i Birkenes - å la seg forføre

Før jul ga NVE konsesjon til et vindkraftverk i Birkenes. Konsesjonene sitter løst med dagens regime i Oed, og Stortinget har latt seg forføre av den gode hensikt; at alle vindkraftverk vil redde kloden fra de dramatiske klimaendringene.

Skjermbilde(3)

Innspill til kommunedelplan for havneområde nord – Kongsgård – Vige

Intensjonen med dette omfattende reguleringsarbeidet er å utvikle ei framtidsrettet havn for Kristiansand. Høringsforslaget innebærer flytting og utvikling av kai og containerterminal til Kongsgård – Vige. Det vil legge beslag på store arealer, ca 0,5 km2 og redusere miljøkvaliteten dramatisk for tilstøtende boligområder på begge sider av Topdalsfjorden (Kongsgård – Søm).