Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Skyting av ulv

18.10.2016

I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen 18. oktober skriver Peder Johan Pedersen om "Ulveskyting, sett litt utenfra."

Nnv_soppel_lyngdal

Privat søppeldeponi

23.09.2016

Naturvernforbundet kommer over private søppeldeponier fra tid til annen, som dette privat søppeldeponi i vernet vassdrag, Lyngdalsvassdraget. Vi berømmer kommunen som har reagert og krever opprydding.

Lindesnes_avis_faksimile

Hedret for svalehjelp

23.09.2016

I en vaskehall på Vigeland har de stengt virksomheten for et hekkende svalepar. Naturvernforbundet troppet opp med blomster som takk.