Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Foto: Lars Verket
Høring

Innspill til havneområde nord – Kongsgård – Vige

10.07.2016

I slutten av april ga fylkesleder Peder Johan Pedersen på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder et innspill til nytt havneområde i Kristiansand til Kristiansand kommune. Naturvernforbundet har klare meninger om hva som må få plass i plaprogrammet, og du finner hele høringen her.

Nikkelverk
Synspunkt FV

Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?

10.07.2016

Dette er overskrifte på et Synspunkt som Peder Johan Pedersen hadde på trykk i Fædrelandsvennen 20. juni 2016. Han er på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder sterkt kritisk til at Glencore Nikkelverk fortsetter å forurense i byfjorden i Kristiansand.

Bever
Klage

Felling av bever

10.07.2016

Naturvernforbundet har klaget på en fellingstillatelse for bever som gjør skade i Lyngdal kommune. Klagen er tatt til følge, og det opprinnelige vedtaket oppheves. Det gis ikke fellingstillatelse for to bevere. Her kan du lese hele vedtaket.

Ekorn
Høring

Jakttidshøring

10.07.2016

Naturvernforbundet har avgitt merknader til ny jakttidshøring for perioden 2017 – 2022. Vi har kommet med anbefalinger når det gjelder bever, ekorn, trost, heilo, bekkasin, rugde, rødlistearter, svartbak og rådyr. Hele merknaden kan du lese her.