Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Lindesnes_avis_faksimile

Hedret for svalehjelp

23.09.2016 | Sist oppdatert: 23.09.2016

I en vaskehall på Vigeland har de stengt virksomheten for et hekkende svalepar. Naturvernforbundet troppet opp med blomster som takk.

Svarttrost_hann

Forvaltning av dyr, mer enn jakt

23.09.2016 | Sist oppdatert: 23.09.2016

7. september 2016 hadde Peder Johan Pedersen en kronikk på trykk i Fædralandsvennen med denne tittelen. Her kan du lese hele kronikken.

Foto: Lars Verket
Høring

Innspill til havneområde nord – Kongsgård – Vige

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

I slutten av april ga fylkesleder Peder Johan Pedersen på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder et innspill til nytt havneområde i Kristiansand til Kristiansand kommune. Naturvernforbundet har klare meninger om hva som må få plass i plaprogrammet, og du finner hele høringen her.

Nikkelverk
Synspunkt FV

Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Dette er overskrifte på et Synspunkt som Peder Johan Pedersen hadde på trykk i Fædrelandsvennen 20. juni 2016. Han er på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder sterkt kritisk til at Glencore Nikkelverk fortsetter å forurense i byfjorden i Kristiansand.