Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Bever
Klage

Felling av bever

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Naturvernforbundet har klaget på en fellingstillatelse for bever som gjør skade i Lyngdal kommune. Klagen er tatt til følge, og det opprinnelige vedtaket oppheves. Det gis ikke fellingstillatelse for to bevere. Her kan du lese hele vedtaket.

Ekorn
Høring

Jakttidshøring

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Naturvernforbundet har avgitt merknader til ny jakttidshøring for perioden 2017 – 2022. Vi har kommet med anbefalinger når det gjelder bever, ekorn, trost, heilo, bekkasin, rugde, rødlistearter, svartbak og rådyr. Hele merknaden kan du lese her.

Nikkelverk

Nei til radioaktivt utslipp til byfjorden i Kristiansand

07.04.2016 | Sist oppdatert: 07.04.2016

Statens Strålevern har gitt Glencore Nikkelverk tillatelse til å slippe ut radioaktivt vann til havneområdet i Kristiansand. Avfallsvann som har verdier nær 15 ganger over den grensa forskere har satt for ikke å kunne skade naturmiljøet. Tillatelse gir også selskapet lov til å opprette et spesialdeponi på land for inntil 800 tonn radioaktivt avfall som verken bedriften eller Statens Strålevern kan gi forsikringer om ikke utgjør en risiko. Vi vel at radioaktive stoffer har nær uendelig nedbrytingstid og at stoffene akkumuleres i næringskjeden fra vannorganismer til fisk og fugl. Det all mulig grunn til å fortsette kampen for 0-utslipp om Klima- og miljødepartementet ikke tar hensyn til klagene og stopper forurensingen.

Jan_Thomassen
Åsrmøte:

Hvor skal naturen være?

29.03.2016 | Sist oppdatert: 29.03.2016

Naturfotograf Jan Thomassen holder foredrag på SMOI, Store Elvegate 23A i Mandal, torsdag 21. april, klokka 1900. Etter foredraget blir det fylkesårsmøte i Naturvernforbundet. For saker til årsmøtet benytt mail til: peder@doebla.no, senest 18.april. Enkel bevertning, velkommen, hilsen styret!!