Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Lista Vindkraft, 23

Påklaging av vedtak av 17.09 fra NVE om konsesjon til Buheii vindkraftverk

12.10.2015

Naturvernforbundet i Vest-Agder viser til våre merknader, datert 12.12. 2014 til Hybrid Techs søknad om konsesjon for Buheii vindkraftverk. Disse merknadene legges til grunn her for vår påklaging av konsesjonen da vi mener våre innsigelser ikke i tilstrekkelig grad gjenspeiles og vektlegges i NVEs begrunnelse for konsesjonen.