Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Oljefri Slettheiveien

Fjernvarme på Slettheia

Mindre forurensing, god varme og en glad vaktmester: 80 leiligheter i Slettheiveien i Kristiansand har hatt sin første vinter med fjernvarme.

Bilkøer i Kristiansand

Presentasjoner fra fagkonferanse

Veikapasitet og blitrafikk, samkjøring, godstog og konseptvalgutredning. De faglige innledningene fra konferansen om alternativer til motorvei 19. februar 2015 finner du her.