Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Bilkøer i Kristiansand

Presentasjoner fra fagkonferanse

Veikapasitet og blitrafikk, samkjøring, godstog og konseptvalgutredning. De faglige innledningene fra konferansen om alternativer til motorvei 19. februar 2015 finner du her.

Damman
Naturvernforbundets fagkonferanse om alternativer til motorveier:

– Ny ringvei kan komme til å ta livet av kvalitetene i Kristiansand

19.02.2015

Naturvernforbundet arrangerer i dag fagkonferanse om alternativer til motorveier i Kristiansand. Tross et klart budskap fra fagekspertisen om at veibygging gir mer bilbruk, og at ny ringvei neppe er løsningen, var de store partiene fortsatt tydelige på at Kristiansand trenger mer motorvei.

Tonnesland

Salget av fyringsolje på Sørlandet stuper

09.02.2015

Salget av fyringsolje og parafin på Sørlandet stuper. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at salget i de to Agderfylkene falt fra 12,8 millioner liter i 2013, til 8,1 millioner liter i 2014.