Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Sambrusfelt stor versjon
Fagkonferanse

Alternativer til motorvei

Det er ikke slik at den nye 39 meter breie motorveien rundt Kristiansand kommer uansett. Velkommen til konferanse om de smarte og framtidsretta alternativene.

Redd_agders_villmark

Redd Agders Villmark

06.01.2015

Naturvernforbundet i Vest-Agder og La Naturen Leve har nå startet en aksjon for å redde Agders villmark fra omfattende ødeleggelser for all framtid gjennom planlagte vindkraftanlegg fra Sirdal i vest inn i Bygland i nabofylket.