Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Fvn071114

Avrenningsproblemer i Studedalen

04.12.2014

I tillegg til avrenningsproblematikken fra det nåværende deponiet i Studedalen, er det planlagt et pukkverk i samme område som vil forsterke problemene i Studebekken og Isefjærfjorden.

Motorveidemo 26

Ny motorveiprotest

Bystyret utsatte saken, motorveiplanene behandles onsdag 3. desember 2014. Kom til rådhuset kl 15.30 og vis politikerne at du heller vil ha turområder enn motorvei.

Motorvei Emily og Marte

Motorvei gjennom turområder?

20.11.2014

Møt opp onsdag 26. november kl 15.30 på Torvet i Kristiansand ved trappa til rådhuset - og vis at du heller vil ha turområder enn motorvei.