Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Fvn071114

Avrenningsproblemer i Studedalen

04.12.2014 | Sist oppdatert: 04.12.2014

I tillegg til avrenningsproblematikken fra det nåværende deponiet i Studedalen, er det planlagt et pukkverk i samme område som vil forsterke problemene i Studebekken og Isefjærfjorden.