Foto: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Hvordan ta vare på salamanderne og andre truede arter?

Naturvern nytter. Mange dyre- og plantearter i norsk natur er sårbare eller trua, men kloke skjøtselstiltak, god naturforvaltning og en smartere arealpolitikk kan sikre at blåklokker, vibe og salamandere fortsatt kan leve og trives på Sørlandet.

Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for å bevare det biologiske mangfoldet. De siste par årene har vi jobbet mye med sjøfugl, fisk og hummer i Skagerrak og kystområdene. Vi har arrangert vandreturer og drevet skjøtselsarbeid av kulturlandskap og salamanderdammer. Vi besøker jevnlig barnehager og lærer ungene å snekre fuglekasser. Vi arbeider også med arealbruk i kommunene, og har skrevet en rekke uttalelser for å beskytte naturverdier mot utbygging av båthavner, veianlegg og vindkraftanlegg.

Nyheter om naturmangfold:

Klage: Strøodden

31.12.2016

Naturvernforbundet i Vest-Agder klager i dette brevet på vedtak av 8. desember 2016 om utfylling og mudring ved Strøodden i Kristiansand. Brevet er sendt til Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder.

Villrein

19.12.2016

I Fædrelandsvennen 17. desember har Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet i Vest-Agder et synspunkt med tittelen "Villreein i fjellheimen i Agder, ikke hyttebyer og kraftverk". Det kan du lese her.

Hellesaken er vunnet

09.12.2016

Etter lang kamp sammen med SV og grunneier, Øyvind Helle vil nå Helle ved Stolsfjorden i Flekkefjord ikke bli ødelagt med store fritidshus. De to flotte, veiløse kystgårdsbrukene har nasjonale verdier knyttet til bebyggelse, kulturlandskap og biologisk mangfold. Naturvernforbundet ber nå Flekkefjord kommune sikre verdiene i en forvaltningsplan.

Nasjonalt giftdeponi

02.12.2016

I et synspunkt i Fædrelandsvennen 2. desember skriver fylkesleder Peder Johan Pedersen om giftdeponi. Det kan du lese her.