tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.01.2018

Vindkraftverk, Sirdal
Innlegg:

Åpent brev til Stortingsrepresentantene fra Agder

02.06.2020

Vi registrerte i fjor de gledelige vedtakene alle kommunene i Agder fattet til høringen av rammeplanen for vindkraft. Samtlige kommuner uttrykte klar motstand mot de konsekvensene rammeplanens signaler kunne få for vår landsdel. Derfor vil dette brevet bli sendt til orientering til de samme kommunene, Agder fylkeskommune, Fylkesmannen i Agder, de politiske fylkespartiene, NVE, OED, Miljødirektoratet mfl. Vi fortviler over det som foregår i landsdelen vår og i landet for øvrig med katastrofale naturødeleggelser på grunn av de landbaserte vindkraftanleggene. De utløser splittelse og konflikter i mange kommuner. Naturen har i realiteten svært dårlig rettsbeskyttelse i landet vårt. Stopp nå og bidra også til å gi naturen reelt rettsvern. Med hilsen og for underskriverne av brevet Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder

Vindm

Vindkraftverket i Birkenes - å la seg forføre

Før jul ga NVE konsesjon til et vindkraftverk i Birkenes. Konsesjonene sitter løst med dagens regime i Oed, og Stortinget har latt seg forføre av den gode hensikt; at alle vindkraftverk vil redde kloden fra de dramatiske klimaendringene.