tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.01.2018

Lindesnes_avis_faksimile

Hedret for svalehjelp

23.09.2016 | Sist oppdatert: 23.09.2016

I en vaskehall på Vigeland har de stengt virksomheten for et hekkende svalepar. Naturvernforbundet troppet opp med blomster som takk.

Svarttrost_hann

Forvaltning av dyr, mer enn jakt

23.09.2016 | Sist oppdatert: 23.09.2016

7. september 2016 hadde Peder Johan Pedersen en kronikk på trykk i Fædralandsvennen med denne tittelen. Her kan du lese hele kronikken.

Foto: Lars Verket
Høring

Innspill til havneområde nord – Kongsgård – Vige

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

I slutten av april ga fylkesleder Peder Johan Pedersen på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder et innspill til nytt havneområde i Kristiansand til Kristiansand kommune. Naturvernforbundet har klare meninger om hva som må få plass i plaprogrammet, og du finner hele høringen her.

Nikkelverk
Synspunkt FV

Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Dette er overskrifte på et Synspunkt som Peder Johan Pedersen hadde på trykk i Fædrelandsvennen 20. juni 2016. Han er på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder sterkt kritisk til at Glencore Nikkelverk fortsetter å forurense i byfjorden i Kristiansand.