tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.01.2018

Damman
Naturvernforbundets fagkonferanse om alternativer til motorveier:

– Ny ringvei kan komme til å ta livet av kvalitetene i Kristiansand

19.02.2015 | Sist oppdatert: 21.02.2015

Naturvernforbundet arrangerer i dag fagkonferanse om alternativer til motorveier i Kristiansand. Tross et klart budskap fra fagekspertisen om at veibygging gir mer bilbruk, og at ny ringvei neppe er løsningen, var de store partiene fortsatt tydelige på at Kristiansand trenger mer motorvei.

Tonnesland

Salget av fyringsolje på Sørlandet stuper

09.02.2015 | Sist oppdatert: 09.02.2015

Salget av fyringsolje og parafin på Sørlandet stuper. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at salget i de to Agderfylkene falt fra 12,8 millioner liter i 2013, til 8,1 millioner liter i 2014.

Sambrusfelt stor versjon
Fagkonferanse

Alternativer til motorvei

Det er ikke slik at den nye 39 meter breie motorveien rundt Kristiansand kommer uansett. Velkommen til konferanse om de smarte og framtidsretta alternativene.

Redd_agders_villmark

Redd Agders Villmark

06.01.2015 | Sist oppdatert: 06.01.2015

Naturvernforbundet i Vest-Agder og La Naturen Leve har nå startet en aksjon for å redde Agders villmark fra omfattende ødeleggelser for all framtid gjennom planlagte vindkraftanlegg fra Sirdal i vest inn i Bygland i nabofylket.