tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.01.2018

Pelletsovn brenner(3)

Liten pelletskamin i kjelleren

Familien Hansen/Toeneiet på Søm i Kristiansand var lei av en parafinbrenner som gjorde det alt for varmt i huset på høsten og våren. De byttet ut parafin med pellets, og er storfornøyd.

Energismart Peter Jacob

Vannbåren varme i gammelt hus

- Jeg vokste opp med sparedusj og streng beskjed om å spare på varmtvannet. Det er utrolig deilig å ta seg et langt bad med god samvittighet i soloppvarmet vann, smiler Peter Jacob.

Pressemelding, Kileneset, Miljødirektoratet

30.11.2013 | Sist oppdatert: 30.11.2013

Vedtak fra Miljødirektoratet av 15.11. 2013 etter klage fra Naturvernforbundet i Vest-Agder vedrørende søknad om mudring for en ny kanal mellom havet og Ytre Kilen, Kileneset i Søgne. Fylkesmannens tillatelse opphevet.

LivetIHavet

Livet i havet langs Agderkysten

21.11.2013 | Sist oppdatert: 21.11.2013

Kartlegging, tiltak, biologisk mangfold. Foredrag ved miljøvernrådgiver Asbjørn Aanonsen, Tvedestrand kommune.