tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Klage: Strøodden

31.12.2016

Naturvernforbundet i Vest-Agder klager i dette brevet på vedtak av 8. desember 2016 om utfylling og mudring ved Strøodden i Kristiansand. Brevet er sendt til Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder.

Villrein

19.12.2016

I Fædrelandsvennen 17. desember har Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet i Vest-Agder et synspunkt med tittelen "Villreein i fjellheimen i Agder, ikke hyttebyer og kraftverk". Det kan du lese her.

Hellesaken er vunnet

09.12.2016

Etter lang kamp sammen med SV og grunneier, Øyvind Helle vil nå Helle ved Stolsfjorden i Flekkefjord ikke bli ødelagt med store fritidshus. De to flotte, veiløse kystgårdsbrukene har nasjonale verdier knyttet til bebyggelse, kulturlandskap og biologisk mangfold. Naturvernforbundet ber nå Flekkefjord kommune sikre verdiene i en forvaltningsplan.

Nasjonalt giftdeponi

02.12.2016

I et synspunkt i Fædrelandsvennen 2. desember skriver fylkesleder Peder Johan Pedersen om giftdeponi. Det kan du lese her.