tog

Foto: Holger Schlaupitz

Sørlandsbanen

For at flere reisende skal velge det miljøvennlige toget må Norge prioritere toginvesteringer framfor nye motorveiutbygginger. Naturvernforbundet i Vest-Agder jobber for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen fra Gjerstad via Kragerød (Tangen) til Porsgrunn. Denne sammenkoblingen vil gi betydelig kortere reisetid til Oslo og i tillegg bedre kollektivforbindelse mellom Sørlandet og Grenland samt Vestfoldbyene. På sikt ønsker vi utbygging av en moderne kystjernbane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.01.2018

Hummer(1)

Hummerreservat i Søgne, godt arbeid så langt

21.01.2017 | Sist oppdatert: 21.01.2017

Søgne kommune har fått mye negativ omtale i pressen. Kanskje det da vil være hyggelig med litt ros? Det er fortjent for det arbeidet som kommunen har gjort så langt for å opprette et beskyttelsesområde for hummer. Naturvernforbundet har vært pådriver for dette i en rekke kommuner. I Søgne har initiativet vårt om et sjøområde stengt for alle faststående redskaper for å øke bestanden av hummer, blitt svært positivt mottatt av kommunen og fulgt opp.

Klage: Strøodden

31.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

Naturvernforbundet i Vest-Agder klager i dette brevet på vedtak av 8. desember 2016 om utfylling og mudring ved Strøodden i Kristiansand. Brevet er sendt til Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder.

Villrein

19.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

I Fædrelandsvennen 17. desember har Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet i Vest-Agder et synspunkt med tittelen "Villreein i fjellheimen i Agder, ikke hyttebyer og kraftverk". Det kan du lese her.