Foto: Jan Helge Rambjør

Sykling

Naturvernforbundet jobber for at flere skal kunne gå og sykle til skole, barnehage og jobben. Dette er bra for folkehelsa, samtidig som det reduserer utslipp av klimagasser fra transportsektoren. Omlegging til et miljøvennlig transportsystem krever bedre gang- og sykkelveier og annen tilrettelegging for sykling. I storbyen Kristiansand er det også viktig med bilbegrensningstiltak for å hindre kø og unødvendig luftforurensning.

Nyheter om miljøvennlig transport:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Klage: Strøodden

31.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

Naturvernforbundet i Vest-Agder klager i dette brevet på vedtak av 8. desember 2016 om utfylling og mudring ved Strøodden i Kristiansand. Brevet er sendt til Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder.

Villrein

19.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

I Fædrelandsvennen 17. desember har Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet i Vest-Agder et synspunkt med tittelen "Villreein i fjellheimen i Agder, ikke hyttebyer og kraftverk". Det kan du lese her.

Hellesaken er vunnet

09.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

Etter lang kamp sammen med SV og grunneier, Øyvind Helle vil nå Helle ved Stolsfjorden i Flekkefjord ikke bli ødelagt med store fritidshus. De to flotte, veiløse kystgårdsbrukene har nasjonale verdier knyttet til bebyggelse, kulturlandskap og biologisk mangfold. Naturvernforbundet ber nå Flekkefjord kommune sikre verdiene i en forvaltningsplan.

Nasjonalt giftdeponi

02.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

I et synspunkt i Fædrelandsvennen 2. desember skriver fylkesleder Peder Johan Pedersen om giftdeponi. Det kan du lese her.