Foto: Jan Helge Rambjør

Sykling

Naturvernforbundet jobber for at flere skal kunne gå og sykle til skole, barnehage og jobben. Dette er bra for folkehelsa, samtidig som det reduserer utslipp av klimagasser fra transportsektoren. Omlegging til et miljøvennlig transportsystem krever bedre gang- og sykkelveier og annen tilrettelegging for sykling. I storbyen Kristiansand er det også viktig med bilbegrensningstiltak for å hindre kø og unødvendig luftforurensning.

Nyheter om miljøvennlig transport:

Foto: Lars Verket
Høring

Innspill til havneområde nord – Kongsgård – Vige

10.07.2016

I slutten av april ga fylkesleder Peder Johan Pedersen på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder et innspill til nytt havneområde i Kristiansand til Kristiansand kommune. Naturvernforbundet har klare meninger om hva som må få plass i plaprogrammet, og du finner hele høringen her.

Nikkelverk
Synspunkt FV

Skal Glencore få fortsette å forurense byfjorden?

10.07.2016

Dette er overskrifte på et Synspunkt som Peder Johan Pedersen hadde på trykk i Fædrelandsvennen 20. juni 2016. Han er på vegen av Naturvernforbundet i Vest-Agder sterkt kritisk til at Glencore Nikkelverk fortsetter å forurense i byfjorden i Kristiansand.

Bever
Klage

Felling av bever

10.07.2016

Naturvernforbundet har klaget på en fellingstillatelse for bever som gjør skade i Lyngdal kommune. Klagen er tatt til følge, og det opprinnelige vedtaket oppheves. Det gis ikke fellingstillatelse for to bevere. Her kan du lese hele vedtaket.

Ekorn
Høring

Jakttidshøring

10.07.2016

Naturvernforbundet har avgitt merknader til ny jakttidshøring for perioden 2017 – 2022. Vi har kommet med anbefalinger når det gjelder bever, ekorn, trost, heilo, bekkasin, rugde, rødlistearter, svartbak og rådyr. Hele merknaden kan du lese her.