Foto: Jan Helge Rambjør

Sykling

Naturvernforbundet jobber for at flere skal kunne gå og sykle til skole, barnehage og jobben. Dette er bra for folkehelsa, samtidig som det reduserer utslipp av klimagasser fra transportsektoren. Omlegging til et miljøvennlig transportsystem krever bedre gang- og sykkelveier og annen tilrettelegging for sykling. I storbyen Kristiansand er det også viktig med bilbegrensningstiltak for å hindre kø og unødvendig luftforurensning.

Nyheter om miljøvennlig transport:

Vannscootere - hvor er verdikonservative høyrepolitikere ?

30.04.2017

I hele Naturvernforbundets 103 årige historie har det å beskytte natur vært organisasjonens viktige oppgave. Ofte sammen med andre organisasjoner og folkelig engasjement har vi landet over engasjert seg for å beskytte naturverdier av mange slag. I dette arbeidet har vi møtt og hatt felles interesse med verdikonservative mennesker.

39_ill_fvn

Innstill arbeidet med ny E39

13.03.2017

Dette synspunktet sto på trykk i Fædrelandsvennen 4. mars 2017. Her hargumenter fagrådgiver Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet og Naturvernforbundt i Vest-Agder at arbeidet med E39 må stoppes.

Hummer(1)

Hummerreservat i Søgne, godt arbeid så langt

21.01.2017

Søgne kommune har fått mye negativ omtale i pressen. Kanskje det da vil være hyggelig med litt ros? Det er fortjent for det arbeidet som kommunen har gjort så langt for å opprette et beskyttelsesområde for hummer. Naturvernforbundet har vært pådriver for dette i en rekke kommuner. I Søgne har initiativet vårt om et sjøområde stengt for alle faststående redskaper for å øke bestanden av hummer, blitt svært positivt mottatt av kommunen og fulgt opp.