Foto: Jan Helge Rambjør

Sykling

Naturvernforbundet jobber for at flere skal kunne gå og sykle til skole, barnehage og jobben. Dette er bra for folkehelsa, samtidig som det reduserer utslipp av klimagasser fra transportsektoren. Omlegging til et miljøvennlig transportsystem krever bedre gang- og sykkelveier og annen tilrettelegging for sykling. I storbyen Kristiansand er det også viktig med bilbegrensningstiltak for å hindre kø og unødvendig luftforurensning.

Nyheter om miljøvennlig transport:

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.11.2010

Hummer(1)

Hummerreservat i Søgne, godt arbeid så langt

21.01.2017 | Sist oppdatert: 21.01.2017

Søgne kommune har fått mye negativ omtale i pressen. Kanskje det da vil være hyggelig med litt ros? Det er fortjent for det arbeidet som kommunen har gjort så langt for å opprette et beskyttelsesområde for hummer. Naturvernforbundet har vært pådriver for dette i en rekke kommuner. I Søgne har initiativet vårt om et sjøområde stengt for alle faststående redskaper for å øke bestanden av hummer, blitt svært positivt mottatt av kommunen og fulgt opp.

Klage: Strøodden

31.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

Naturvernforbundet i Vest-Agder klager i dette brevet på vedtak av 8. desember 2016 om utfylling og mudring ved Strøodden i Kristiansand. Brevet er sendt til Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder.

Villrein

19.12.2016 | Sist oppdatert: 31.12.2016

I Fædrelandsvennen 17. desember har Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet i Vest-Agder et synspunkt med tittelen "Villreein i fjellheimen i Agder, ikke hyttebyer og kraftverk". Det kan du lese her.