Oppdag naturen

I Norge er det trygt og gratis å være ute i naturen. Det er en veldig fin måte å bli kjent med området du bor i, og det er bra for helsa å være ute og bevege seg.

For å lese mer om natur og helse, klikk her: https://norskfriluftsliv.no/temaer/inkludering/friluftsliv-og-helse-pa-ulike-sprak/

Hvordan komme seg ut?

• Begynn enkelt! Du trenger ikke gå en lang tur eller kjøpe dyrt utstyr. Du kan gå en liten tur i skogen der du bor, eller kanskje gå en tur langs elva eller stranda hvis det finnes i nærheten. Kanskje du kan ta med familien til et vann og bade?
  • Etter hvert kan du gå lengre turer hvis du har lyst til det. Da er det lurt å ha joggesko eller tursko, og en sekk med mat og drikke. Ta med en ekstra genser, og en jakke hvis det er regn eller vind.
  • Det er trygt å gå i norsk natur. De store rovdyrene er veldig sjeldne og holder seg langt unna mennesker. Det er én giftig slange, hoggormen, men den er ganske sjelden og biter bare hvis man tråkker på den eller tar på den. Det finnes noen planter som er giftige å spise, men hvis du lar naturen være i fred, er det ikke farlig å være ute i Norge.
  • Hvor skal du gå? Hvis du bor i en av de store byene, kan du klikke her for å se Naturvernforbundets turtips! Du også kan bruke www.UT.no, hvor det også finnes mange tips til turer.
  • Det er lov å gå overalt i naturen i Norge, helt gratis. Det kalles allemannsretten. Vi har rett til å være i naturen, men vi må også ta hensyn, og ikke kaste søppel eller forstyrre dyrene. Det en viktig del av kulturen i Norge. For å lese mer om allemannsretten på mange språk, klikk her.
  • Vil du sove ute? Du kan overnatte hvor du vil i naturen i Norge, men du må være mer enn 150 meter fra nærmeste hus.

Naturvernforbundet hjelper deg gjerne ut i naturen! Vi kan gi deg tips og ideer, og vi arrangerer turer i mange områder. Trykk her for å finne ditt lokale Naturvernforbund

Mer informasjon:

Going for a walk: An introduction to Norway’s walking culture

Inkludering i friluftslivet

Den Norske Turistforening (DNT) på engelsk

Organiserte turer med DNT: https://www.dnt.no/aktiviteter/?categories=organizedhike&category_types=fottur