DSCF0146

Norges mest klimavennlige?

03.07.2011

En våt uke med badebåten til Marøy er unnagjort. 132 deltakere er god oppslutning været tatt i betraktning. Badebåten er kanskje Norges mest klimavennlige firluftslivstilbud. 81 prosent av deltakerne kom til båthavna til fots eller med buss. Og Marøyferjå bruker bare en liter diesel på fire turer i løpet av en dag.

Tom Tvedt_lavoppl

Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark

17.06.2011

Fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) vil ha utredet verdiskapningspotensialet ved en nasjonalpark i Preikestolområdet. Det svarte han på et spørsmål fra Venstres Jarle Braut under fylkestingets møte 7.juni. Forslag om en slik utredning vil bli lagt fram for politisk behandling til høsten.

Kraaka

Klapp kråka

28.05.2011

I Hå kommune er den en forhatt og fredløs ugangskråke. På Vitengarden på Nærbø er kråka barnas beste venn. Et utstoppet eksemplar av arten ble ihvertfall behandlet med ærbødighet og respekt av de unge. "Klappe-kråka" inngår i en helt ny fugleutstilling på Jærmuseets avdeling like utenfor Nærbø.

Linerle foto Kjell M

Sjå fuglane på søndag

20.05.2011

Søndag inviterar Vitengarden på Nærbø til aktivitetsdag. Museet kan by på ei eiga utstilling med fuglelydar og turar i Hanabergheia med fuglefolk frå NOF. Naturvernforbundet er tilstades med utstilling, fuglekassar og fuglelåtar.