Villsauene gjør jobben

05.11.2009:

Villsauer er ikke bare vakre og velsmakende. De gjør også en viktig jobb for å holde det gamle kulturlandskapet åpent. I Stavanger beiter det nå villsau i flere friområder i skjærgården. Fagbladet "Bondevennen" deltok på en befaring som Naturvernforbundet sto bak.

Bli kjent med nasjonalparken

11.06.2009:

Søndag 16. august bør du merke av i kalenderen. Da inviterer vi til tur gjennom deler av foreslåtte Preikestolen nasjonalpark. Med oss på turen har vi botanikere og lommekjente naturloser. Meld deg på turen allerede nå!

Stor måkebestand på hustak

27.04.2009:

173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Preikestolen nasjonalpark i 2011

23.12.2008:

Naturvernforbundet i Rogaland mener de unike natur- og kulturverdiene i Preikestolområdet best kan sikres ved å etablere nasjonalpark. Hvis alle gode krefter spiller på lag kan det være mulig å oppnå i 2011.