Stein B Vitenfabrikken

Ikke håp for ternene

18.10.2011 | Sist oppdatert: 18.10.2011

Flere sjøfuglbestander har kollapset på Vestlandet de siste 20-30 årene. Verst ser det ut for ternene og lomvien som i verste fall kan bli utryddet i løpet av de neste 40-åra. - Bare 50 hekkene ternepar i Hordaland i år forteller om en art i fritt fall, fastslo Stein Byrkjeland i sitt foredrag på Vitenfabrikken torsdag 13.oktober.

Helge Steinsvåg

Lysere utsikter for nasjonalpark?

14.09.2011 | Sist oppdatert: 14.09.2011

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Erik_solheim_5_3557x2362

Solheims oppskrift for Preikestolen nasjonalpark

08.09.2011 | Sist oppdatert: 08.09.2011

- Få med kommuner, fylkesting og andre interesser så er grunnlaget lagt for en nasjonalpark i Preikestolområdet, Bred lokal støtte betyr ikke at alle kommuner og hver eneste grunneier må være enige, presiserte miljøvernminister Erik Solheim da han svarte på spørsmål om hva som må til for å få Preikestolen nasjonalpark.

Preikestolen wikipedia

Krever supplerende nasjonalparkplan

29.08.2011 | Sist oppdatert: 29.08.2011

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.