Stein B Vitenfabrikken

Ikke håp for ternene

18.10.2011

Flere sjøfuglbestander har kollapset på Vestlandet de siste 20-30 årene. Verst ser det ut for ternene og lomvien som i verste fall kan bli utryddet i løpet av de neste 40-åra. - Bare 50 hekkene ternepar i Hordaland i år forteller om en art i fritt fall, fastslo Stein Byrkjeland i sitt foredrag på Vitenfabrikken torsdag 13.oktober.

Helge Steinsvåg

Lysere utsikter for nasjonalpark?

14.09.2011

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Erik_solheim_5_3557x2362

Solheims oppskrift for Preikestolen nasjonalpark

08.09.2011

- Få med kommuner, fylkesting og andre interesser så er grunnlaget lagt for en nasjonalpark i Preikestolområdet, Bred lokal støtte betyr ikke at alle kommuner og hver eneste grunneier må være enige, presiserte miljøvernminister Erik Solheim da han svarte på spørsmål om hva som må til for å få Preikestolen nasjonalpark.

Preikestolen wikipedia

Krever supplerende nasjonalparkplan

29.08.2011

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.