Preikestolrapporten er klar!

22.04.2008:

Preikestolen med Jørpelandsheia har store nasjonale natur- og kulturverdier, går det fram av en rapport som Naturvernforbundet i Rogaland og Strand la fram i dag. Fem kulturminner og naturtyper i området har nasjonal verdi og det er registrert ni fuglearter og et tyvetall karplanter, moser, sopp og lav som står på den nasjonale rødlista over truede arter.

Stor stemning for Preikestolen nasjonalpark

02.04.2008:

Stavanger Aftenblad støtter Naturvernforbundets forslag om Preikestolen nasjonalpark i en leder onsdag 2. april. Noen dager før hadde årsmøtet i fylkeslaget anmodet lokalpolitikere, fylkspolitikere og stortingspolitikere om å støtte ideen.

Den lille boka om Store Marøy

09.02.2008:

Naturvernforbundet har drevet dugnadsarbeid på Store Marøy utenfor Stavanger i mer enn sju år. Nå er natur- og kulturhistorien fra øya i Gandsfjorden samlet mellom to permer.

Slik ble Marøy restaurert

09.02.2008:

I sju år har ivrige dugnadsfolk ryddet, svidd og restaurert det gamle kulturlandskapet på Store Marøy. Erfaringene fra arbeidet er samlet og utgitt i heftet "Den lange veien fra gjengrodd til åpent kulturlandskap".