Sjøfuglkonflikt i Risavika

24.06.2007:

Måker og terner har funnet ut at de flate industritakene i Risavika i Sola er ypperlige hekkeplasser. Ikke alle liker er det. Enkelte bedrifter ser på sjøfuglene som en plage og har gjort mislykkede forsøk på å stenge fuglene ute. Naturvernforbundet mener det fins løsninger på konflikten og ber Sola kommune ta initiativ.

Svithun-elever ryddet Marøy

26.04.2007:

20 elever fra klasse 8A på Svithun skole brukte en skoledag på å rydde Store Marøy for søppel. Resultatet ble 10 sekker søppel, et tomt oljefat og store mengder ilanddrevet isopor. Lemmingen på Marøy startet allerede før påsken, og nå lammetallet kommet opp i 22.

Gammelt og nytt fra Marøy

29.01.2007:

I fjor ble det lagt ned 255 dugnadstimer på Store Marøy. Mesteparten av arbeidet har bestått i å rydde krattskog for å klargjøre til sviing. Dugnadene fortsetter og i februar har vi merket av to dugnadsdager, nemlig lørdag 10 februar og lørdag 24. februar. Er du interessert sender du en e-post til rogaland@naturvern.no. Les årsrapport for Marøy-prosjektet i 2006 her:

Saueshow på Marøy!

24.09.2006:

Tirsdag 26.september er andelseierne i "Marøyferjå" invitert til sauesanking på Store Marøy. Avgang med "Marøyferjå" kl. 16.30 og 17 fra Breivik båthavn.