Gøy på Marøy

18.07.2006:

Alle som får bli med Naturvernforbundet til Marøy blir satt i arbeid. Så også med 60 sjuende-klassinger fra Hundvåg skole som besøkte øya 15 og 16.juni. Elevene kappet einer og trillet 50 sekker ved til hovedbrygga. Innimellom ble det tid til orientering om øyas natur- og kulturhistorie formidlet av Naturvernforbundets Asbjørn Simonsen og Erik Thoring. Bading og lek sto også på menyen i det strålende sommerværet.

Skryt fra landbruksministeren

17.07.2006:

Naturvernforbundet har invitert landbruks-og matminister Terje Riis-Johansen (Sp) til å besøke vår stand på Gladmat-festivalen i Stavanger. Vi har også fristet med en befaring til Store Marøy med "Marøyferjå". Men statsråden kommer ikke til Stavanger - han skal ha ferie. Derimot er ministeren fornøyd med vårt engasjement for kulturlandskapet. Les brevet her

Gratisturar til Store Marøy

17.07.2006:

Kvar dag under Gladmat-festivalen arrangerar Naturvernforbundet gratisturar til Store Marøy i Gandsfjorden med "Marøy-ferjå". Nytt det eineståande høvet til å bli kjent med eit gamalt kulturlandskap som Naturvernforbundet restaurerar på dugnad. Turen er guida og du vil garantert få treffe på villsau-flokken som beitar på øya. Påmelding skjer på Naturvernforbundets stand nr 76 eller til båtførar og guide Erik Thoring på tlf. 416 83 238. Deltakartalet per tur er avgrensa til 15. Sjå rutetabellen her.

Gravemaskin i sjøfuglkoloni

21.06.2006:

27. mars i år ble Plentingen og fem andre hekkeplassser for sjøfugl i Stavanger vernet av bystyret. To måneder seinere blir en dumper og en gravemaskin satt i land på Plentingen. Alle vet at mai er midt i sjøfuglenes hekkeperiode. Men havnesjef Bjørn Helgøy hadde glemt det. Gravemaskinen ble stanset 30. mai, men fikk lov til å fullføre arbeidet dagen etter. Nå har Naturvernforbundet, Stavanger kommune og havnevesenet blitt enige om at sjøfuglkoloniene må tas bedre vare på. Se også 18.05.2006.