Vandreteater på Marøy i 2008?

15.11.2005:

I 2008 vil Naturvernforbundet ta med publikum på en vandring gjennom det natur- og kulturhistoriske landskapet på Store Marøy i Gandsfjorden. Det vil vi gjøre med med hjelp av profesjonelle skuespillere og med bakgrunn i litteratur og kulturuttrykk som ble laget den gang landskapet vårt var dominert av kystlyngheier og våtmarker. Vi har søkt Stavanger2008 om økonomisk støtte til å gjennomføre prosjektet

Hubrobestanden under press

23.05.2005:

Egersund Granite som startet steinbrudd øst for Hellvik i 2002, planlegger allerede nå en betydelig utvidelse. Bruddet er etablert i et hekkeområde for hubro. Naturvernforbundet er sterkt bekymret for hubroens framtid i dette spesielle landskapet og ber om at det igangsettes en større undersøkelse for å få kartlagt hubrobestandens situasjon.

Foreslår taretråling i sjøfuglreservater

06.03.2005:

Direktoratet for naturforvaltning vil tillate taretråling i 12 sjøfuglreservater i Rogaland. Naturvernforbundet er redd taretråling kan ha negativ effekt på allerede hardt pressede sjøfuglbestander. Vi stiller flere betingelser til å godta taretråling, og mener dessuten at antallet tillatelser må reduseres fra 12 til 7 reservater.

Ikke tøm Suldalslågen for vann

06.03.2005:

Statkraft har søkt om å få redusere vannføringen i Suldalslågen for å øke kraftproduksjonen i Ulla-Førre. Det vil selvsagt øke Statkrafts enorme overskudd, men er dårlig nytt for laksen, innbyggerne og turistene. Elva som fortsatt er en vannrik livsnerve i det vakre dalføret, vil bli dramatisk redusert ,særlig vinterstid. Den unike storlaksstammen i elva kan bli utryddet dersom Statkraft får lov å gjennomføre sitt forslag.