100 årsjubileum med kongelig besøk

Fra 18.10.2014 kl. 11:00 til 19.10.2014 kl. 01:00

Sted: Clarion Admiral Bergen, C. Sundgate 9

I 100 år har naturvernere jobbet utrettelig for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. 18. oktober samles generasjoner med naturvernere, folkevalgte, forvaltere, forskere, bedrifter og samarbeidspartnere til feiring av de siste 100 år med Naturvernforbundet. Vi har æren av å få besøk av Hans Majestet Kong Harald V, Naturvernforbundets høyeste beskytter. Forfatter, aktivist og guardianspaltist Tony Juniper vil holde et foredrag om hvordan Norge kan gå fra et oljeavhengig land, til et land som er basert på økologiske prinsipper.

Sjøkanten på Clarion Hotel Admiral

Sjøkanten på Clarion Hotel Admiral har utsikt til Bryggen i Bergen.

ImageProgrammet

Mange har etterspurt flere detaljer om programmet. Her kommer mer informasjon om alt det spennende som skjer på Clarion Admiral, Bergen i C. Sundtsgate 9 denne lørdagen.

11:00 Standtorg og registrering i lobbyområdet
Illustratør Gunvor er ansvarlig for å gjøre uteområdet høsthyggelig. Kommer du kl elleve vil du ha god tid til å besøke stands, registrere deg og hilse på andre gjester.

Du kan mellom annet besøke stands med smarte miljøløsninger som solfangere (Oljefri) og el-sykler (Prøvekjøre). Du kan også steke tangchips og se på alt det spennende livet i havet og hilse på de engasjerte barna ved Søreide skole (Den naturlige skolesekken). Du kan også kjøpe jubileumsbøker. Praktboken om Naturvernforbundet og historieboken om Naturvernforbundet på Vestlandet kommer rykende ferske fra trykken. Du får også møte naturengasjerte barn i  Miljøagentene og ungdommer i Natur og Ungdom.

11:45 Jubileumsprogram på Sjøkanten del 1
Nils Tore Skogland leder Naturvernforbundet Hordaland på daglig basis. Han skal lede oss igjennom dagens jubileumsprogram.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft er en av dem som skal gi "naturen svar".
    Mens vi venter på Kongen ved Synnøve Kvamme, leder i Naturvernforbundet Hordaland
  • Impromptu nr 5 opus 5 Jean Sibelius ved pianist Natalia Skogland. Natalia Skogland er utdannet ved Monash University og jobber til daglig i Pianoskole.no
  • 100 år for naturen og hvordan Norge kan bli en reell miljønasjon? Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.
  • Naturvernet historie og Naturvernforbundet ved Professor Kristin Asdal fra Universitetet i Oslo og forfatter av boken "Politikkens natur. Naturens politikk"
  • Vindsong ved musiker og naturverner Gabriel Fliflet
  • Om naturens tjenester og hvordan produksjon av varer og tjenester kan utvikles med naturen som modell? Ivar Baste fra Miljødirektoratet og FNs naturpanel.
  • Hilsningstale fra/og samtale med klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H). Lars Haltbrekken utfordrer klima- og miljøministeren på noen av vår tids største miljøutfordringer.
  • Hvordan jobbe for en bærekraftig hotelldrift? Gustav Stenbeck bærekraftsjef i Choicekjeden.  Les mer på bloggen hans.

14:10 Lunsj

Når alle gjestene og Kongen har satt seg åpnes lunsjbuffeen.

15:00 Jubileumsprogram på Sjøkanten del 2

• Toner frå Haukeland Songlag og Glissando Vokalensemble
    Tony Juniper
    Hvordan kan Norge blir oljeuavhengig?
    Tony Juniper forfatter av boka "What Has Nature Ever Done For Us? How Money Really Does Grow On Trees?"  vil holde et foredrag om hvordan Norge kan bli et samfunn basert på økologiske prinsipper.
  • Natur får svar. Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, stiller spørsmålene. Nestleder i Venstre Ola Elvestuen, Heikki Holmås (SV), partisekretær i Miljøpartiet de Grønne, Lars Gaupset, KrFU leder Emil André Erstad og Jette Christensen (Ap) svarer. Flere navn annonseres fortløpende.
  • Widmung "Dedication" av Schumann-Liszt ved pianist Natalia Skogland

17:20-19:20 Stands og mingling i lobbyområdet
Lyst til å hilse på de hyggelige personene på Naturvernforbundet og Natur og Ungdom standen? Du kan besøke stands til kl. 18.00. Lobbyområdet på hotellet er også et glitrende sted for å sette seg ned, ta en kopp kaffe og snakke med andre naturengasjerte gjester.

19:20  Festmiddag på Sjøkanten
Tre retters festmiddag med korte hilsningstaler fra blant annet rektor ved Universitet i Bergen Dag Rune Olsen, Fredric Hauge i Bellona og Dag Hareide i Regnskogsfondet. Naturverner og stand-up komiker Eivind Trædal loser oss gjennom kvelden.

Selskapsmeny:

Forrett:Kremet blåskjell suppe laget på økologiske blåskjell med julienne grønnsaker.

Hovedrett: Villfanget langefilet bakt med smør med økologisk ramsløk fra Hardanger eller frittgående kylling med økologisk gulrotpuré, jærpotet, aspargesbønner og Sandefjordsmør.

Dessert: Eplecrumble pai, som er laget med norske epler i sesong med multesorbet, norske multer og vanilje.

22:00 Jazz og jubileumsfest

Mats Mæland kvartett spiller fra loungemusikk til dansbarjazz. Vil du prate? Vil du danse? Her er en ny fin mulighet til å snakke med andre naturengasjerte gjester.

Se også vedlagt invitasjonsbrev.

Clarion Admiral som samarbeidpartner på 100 årsjubileum

Clarion Admiral Bergen er Naturvernforbundets samarbeidspartner for 100 årsjubileumsdagen. De serverer mye økologisk mat og har nylig redusert sitt energiforbruk med nye vinduer og varmegjenvinning. Deres miljøprogram hjelper til med å redusere hotellets miljøbelastning, energiforbruk og avfall. Bærekraftsjefen til Choice, Gustav Stenbeck, vil fortelle om hvordan Choicekjeden jobber for en bærekraftig hotelldrift på jubileumsfeiringen

Vi er glade for å kunne feire våre 100 første år hos Clarion Admiral Bergen på Sjøkanten der vi også får utsikt over Bryggen der vi har våre kontorer og som vi selv var med på å bevare.

Festen er et spleiselag

Vi arrangerer dette 100 årsjubileumet for å sette fokus på hva som har blitt gjort av miljøarbeid og bli inspirert til videre innsats for miljøet. Vi har lite frie midler og disse ønsker vi å bruke først og fremst på miljøarbeid.

• 1500 kr (ikke medlem)
  • 800 kr (medlem og representant for samarbeidspartner)
  • 500 kr (aktiv, tillitsvalgt og ansatt i Naturvernforbundet/Natur og Ungdom).

Ettersom vi har begrenset med plasser og middagsbordet allerede er fullsatt har vi nå også åpnet for å melde seg på første del av programmet fra 11-19. Følgende priser gjelder for programmet eksl. festmiddag:

• 500 kr (ikke medlem)
  • 300 kr (medlem)
  • 200 kr (aktiv)

Det gjestene betaler fra gjestene dekker noe av kostnadene ved lunsjbuffet, treretters festmiddag, kaffe, te, frukt og andre utgifter i forbindelse med jubileet.

Venteliste

Heldagsprogrammet er fulltegnet, men vi oppfordrer deg til å melde deg på venteliste. Særlig på dagsprogrammet er det store muligheter for å bli med dersom du er raskt ute med å sette deg på venteliste.

Slik setter du deg på venteliste:

1.Skriv e-post til jubileum.nvf@mail.com med navn - e-post - tlf - kategori (ikke-medlem, medlem, aktiv) - mat (lange, kylling eller vegetar) ev. annet. Skriv dag/heldags/kveld i prioritert rekkefølge. Eks. 1. Dag inkl. lunsj. 2. Heldags 3. kveld.
2. Dersom du har fått bekreftet at du har fått plass betaler du inn ovennevnte beløp til kontonummer: 90130539377 så snart som mulig.

NB! P.g.a. begrenset antall plasser har vi holdt av plasser til spesielt inviterte, personer med sentrale tillitsvalgt og medhjelpere. Vi åpner opp for nye deltakere dersom det blir ledig. Så meld deg på om du har lyst til å være med. Ta kontakt på tlf 913 05 213 / 55 30 06 64 dersom du har spørsmål.

Har du behov for overnatting?

Har du behov for overnatting ta kontakt direkte med Clarion Hotel Admiral på tlf 55 23 64 00. Dersom du oppgir referansenummer: 1037R210398 vil du kunne bestille dobbeltrom inkludert økologisk frokost til kr 980.

Antrekk

Antrekk for dagen er mørk dress, pen kjole eller bunad.

100 årsgaver til Naturvernforbundet

Alle gaver til naturen mottas med stor takk. Ønsker du å gi en gave til Naturvernforbundet i forbindelse med jubileet kan denne settes inn på kontonummer: 7874 05 55986. Merk: jubileumsgave 18. oktober.

Vil du bidra med noe eller har andre spørsmål?

Dersom du ønsker å bidra med hilsningstale eller noe annet: ta kontakt på e-post jubileum.nvf@gmail.com eller tlf 913 05 213. Vi ser frem til en storslått feiring for naturen.