Arendalsuka 2019

Fra 15.08.2019 til 20.08.2019 kl. 23:59

Naturvernforbundet deltar på mange arrangementer under Arendalsuka 2019. Noen av arrangementene streames. Få full oversikt her!

Tirsdag 13. august:

«Hvilken rolle skal kommunesektoren spille i vindkraftsaker?»

Tid: 09.00–11.00
Sted: Innoventi, Torget 1B
Arrangør: KS, Kraftfylka, Landssammenslutningen for vindkraftkommuner (LNVK)

Hvem skal bestemme hvor fremtidens eventuelle vindkraftanlegg skal ligge, hvor høye de skal være og hvordan tilkomstveiene utformes? Og hvilken rolle skal lokalsamfunn, kommuner og fylkeskommuner spille i beslutningsprosessen for konsesjoner? Kan regionale planer for vindkraft spille en viktig rolle?

Lansering av NIBR OsloMets ferske rapport «Intensjoner og praksis for regionale planer for vindkraft. Møteleder: Kjetil Bjørklund, KS. Paneldebatt med blant annet:
Bjørn-Arild Gram, nestleder KS
Vibeke Stjern, ordfører i Åfjord kommune
Øyvind Isachsen, CEO - NORWEA
Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet
Henrik Wiig, forsker NIBR

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Kan og bør Norge elektrifiseres? Må Norge dekkes av vindmøller for å lage all strømmen som kreves?»

Tid: 12:00–13:00
Sted: MØR biffhus, Rådstuen, 1. etg.
Arrangør: Elektroforum

Elbilparken er i rask vekst. Det første elflyet har landet. Elsjarkene blir sakte men sikkert flere. Snart går hurtigruta på strøm. Byggeplasser blir helelektriske. Selv oljeutvinningen skal elektrifiseres. Kan og bør absolutt alt elektrifiseres? Må Norge dekkes med vindmøller for å lage all strømmen som kreves? Blir Norge verdens første helelektriske samfunn?

EFO, Energi Norge, Nelfo, NFEA, Norsk Industri og RIF utgjør i fellesskap Elektroforum.

• Kan og bør alt elektrifiseres? Frank Jaegtnes, styreleder i Elektroforum og adm. direktør i EFO
  • Må Norge dekkes med vindmøller for å lage all strømmen som kreves? Knut Kroepelien, adm. direktør i Energi Norge
  • Tre elektrifiseringscaser
  • Samtale og debatt med innlederne og politikere og Silje Ask Lundberg, leder Naturvernforbundet, om elektrifisering. Ledes av Tore Strandskog, næringspolitisk direktør i Nelfo.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Hør på barnas krav til klima og miljø»

Tid: 13.30–15.00
Sted: Torvet, utescenen
Arrangør: Besteforeldrenes klimaaksjon, Miljøagentene

Appell ved Miljøagent. Allsang. Utspørring av rikspolitikere: utviklingsminister, klima- og miljøminister og olje- og energiminister.

Mer informasjon om arrangementet her.

«Krav om sirkulæravgift for all drikkevareemballasje i Norge - diskusjon og appell»

Tid: 14:00–15:00
Sted: Seilskuten Vega
Arrangør: Infinitum Movement

Infinitum Think-In inviterer til en diskusjon om sirkulær økonomi og hvordan det raskt kan etableres en sirkulæravgift for all drikkevareemballasje i Norge.

Framtiden er grønn, smart og sirkulær, og den krever at unge mennesker tar grep om den. På seilskuten S/S Vega vil du møte engasjerte unge fra ulike politiske partier og organisasjoner. Du møter de som har fått nok, og som krever endring og handling for miljøet. Infinitum Movement, SALT, AUF og NOW (Nordic Ocean Watch) vil sammen med unge politikere skape en god debatt.

Etter en spennende diskusjon overleverer Infinitum Movement en appell til ungdomspartiene.

Medvirkende:
Kjell Olav Maldum, Adm. Dir, Infinitum
Simen Knudsen, Æra Innovation / Nordic Ocean Watch
Malin Jacob, Fagsjef marin forsøpling, SALT
Silje Ask Lundberg, leder Naturvernforbundet

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Hva kan byene lære av bygda»

Tid: 15:15–16:00
Sted: Café Lindvedske hus
Arrangør: CICERO

Klimaomstilling: løsningene ofte handler om fortetting, kollektivtransport, bompenger i byene, elbiler – og lignende som ofte forbindes med urbanitet.

Grete Hovelsrud, Nord universitet og prosjektleder for prosjektet PITCH om omstilling i primærnæringene, Sigrid Hjørnegård, generalsekretær i Bondelaget og Silje Ask Lundberg, leder Naturvernforbundet. Sesjonen ledes av direktør Kristin Halvorsen.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook. CICERO streamer debatten på Facebook.

«Debattklimaet i klimadebatten - Hvorfor har frontene blitt så steile – og hvordan kan vi gjøre noe med det?»

Tid: 16:30–18:00
Sted: Markedskrafts takterrasse, Langbryggen 9
Arrangør: Statkraft

2019 er blitt året der tusenvis av ungdom samler seg foran Stortinget for å kreve flere klimatiltak.

Samtidig demonstrerer de gule vestene i Frankrike mot klimatiltak som ble oppfattet som sosialt urettferdige. Vi ser også økende polarisering i Norge – vindmøller og bompenger er klare eksempler.

Selve debattklimaet er også hissigere enn noen gang.

Kort faglig introduksjon om temaet v/Anne Therese Gullberg, seniorrådgiver, Kruse Larsen, etterfulgt av paneldebatt med Tord Lien, regiondirektør, NHO Trøndelag, stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H), Jan Olav Andersen fra EL og IT Forbundet, Silje Ask Lundberg, leder Naturvernforbundet og Trygve Svensson, leder, Tankesmien Agenda.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Sirkulærøkonomi og elektronikk – hvordan få med forbrukere?»

Tid: 17:00–18:00
Arrangør: Naturvernforbundet, Forbrukerrådet og FINN

Mengden produkter per person øker og elektronikkbransjen setter stadig nye omsetningsrekorder. Kortere brukstider fører til økt press på ressursene og fremmer store mengder avfall. Samtidig har Norge ambisjoner om å bli et ledende land på sirkulærøkonomi. Hvordan sikrer vi at vi får forbrukere med på en sirkulær omstilling? Hva er egentlig passe levetid for en smarttelefon? Kan de lages for å vare lengre samt at det også blir enklere å både oppgradere og reparere? Ligger ansvaret for en mer sirkulær elektronikkbransje hos politikere, produsenter eller forbrukere?

Medvirkende: Atle Hamar, statssekretær, Klima- og miljødepartementet, Jan Adelsten, administrerende direktør, Stiftelsen Elektronikkbransjen, Kaja Juul Skarbø, prosjektleder, Restarters Norway, Inger Lise Blyverket, direktør, Forbrukerrådet, Martin Brandtzæg, avdelingsleder Miljøvennlig hverdag Naturvernforbundet, Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for FINN torget.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Don’t feed the monster - hva skal vi gjøre med klesforbruket?»

Tid: 18:15–19:30
Arrangør: Forbrukerrådet, FINN, Naturvernforbundet og Norwegian Fashion Hub

Nordmenn har aldri kjøpt mer klær enn nå. Vi har i snitt 359 plagg i skapet, og hvert femte henger ubrukt. Samtidig rapporterer FN om at klesindustrien er ansvarlig for mer CO2-utslipp enn skipsfart og flytrafikk til sammen. Varehandelen opplever et voldsomt prispress, og forbrukere forventer å få tak i billige varer, helst på salg. Samtidig er det dyrt å reparere ting, og det blir enklere å kjøpe nytt i stedet for å reparere og vedlikeholde produktene. Norge har ambisjoner om å bli et ledende land på sirkulærøkonomi, og gjenbruk, utleie og reparasjon av klær og andre forbruksvarer er en del av det grønne skiftet. Hvordan sikrer vi at vi får forbrukere og næringsliv med på en sirkulær omstilling?

Medvirkende: Torbjørn Røe Isaksen, næringsminister, Siri Kristiansen, programleder, Gisle Mardal, Innovation director, Norwegian Fashion Hub, Inger Lise Blyverket, direktør, Forbrukerrådet, Silje Ask Lundberg, leder, Naturvernforbundet, Katrine Opshaug Bakke, produktdirektør FINN.

«ZERO klimadilemmas»

Tid: 20:00–23:55
Arrangør: ZERO

Hva ville du valgt - alltid dusje med Donald Trump, eller alltid dusje i kaldt vann? Tilbringe alle ferier på all-inclusive resten av livet, eller aldri fly igjen?

Tradisjonen tro tar ZERO Klimadilemmas opp de alvorlige og mindre alvorlige dilemmaene i klimasaken, og inviterer alle klimavenner til fest og uformelle utfordringer til politikerne.

Disse er spikret til årets panel
Sveinung Rotevatn (V), statssekretær KLD
Jette Christensen (Ap), stortingsrepresentant
Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet
Arild Hermstad, nasjonal talsperson for MdG

Onsdag 14. august:

«Er klimapolitikken rettferdig eller blir lavutslippssamfunnet bare for de pengesterke?»

Tid: 10:00–11:30
Sted: Arendal kultur- og rådhus
Arrangør: Arendalsuka og Cicero senter for klimaforskning

Er det greit at elbiler får parkere gratis? Eller at Teslaeiere ikke betaler bompenger? I Frankrike sa de gule vestene tydelig fra: Klimapolitikken må være rettferdig – ellers har den ikke legitimitet. Kan vi be folk flest betale høyere avgifter, mens de som har råd til ny teknologi slipper unna? Debatt om hvordan alle skal henge med i den nødvendige omstillingen.

Medvirkende: Debattleder: Irene Halvorsen, sjefsredaktør Nationen
Arild Vatn, professor ved CICERO og NMBU, Oppspill til debatten
Ola Elvestuen, klima- og miljøminister (V)
Espen Barth Eide, nesteleder energi- og miljøkomiteen (Ap)
Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet
Mímir Kristjánsson, førstekandidat Rødt i Stavanger

Debatten streames her

«Kutt i norsk oljeproduksjon - en klimaløsning?»

Tid: 14:00–15:30
Sted: Bankgården
Arrangør: Greenpeace Norge, Naturvernforbundet

Hva har det å si for klimaet om Norge lar olje bli liggende i bakken, og hva kan politikerne gjøre for å redusere oljeutvinningen? Vi stiller disse spørsmålene til ledende fagfolk og politikere.

Møtet ledes av Silje Lundberg, leder i Norges Naturvernforbund

Program:
SSB-forsker Taran Fæhn, om hvilke effekt kutt i norsk oljeproduksjon vil ha på globale utslipp.
Kommentar og diskusjon:
Espen Barth Eide - Energi- og miljøpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet
Ketil Kjenseth - Leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget og representant for Venstre
Arne Nævra - Stortingsrepresentant for SV

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Styrer norsk oljepolitikk mot klimakatastrofe?»

Tid: 15:30–17:00
Sted: Lilandgården
Arrangør: Besteforeldrenes klimaaksjon, Naturvernforbundet, Natur og Ungdom

Velkomst ved Linda Parr, Besteforeldrenes klimaaksjon, på vegne av arrangørene
Innledning ved Tore Furevik, direktør, Bjerknes senter for klimaforskning
Ungdomsappell ved Gaute Eiterjord, leder av Natur og ungdom

Debatt mellom Ina Libak, leder av AUF, Daniel Skjevik-Aasberg, 1. nestleder i Unge Høyre og Oda Sofie Pettersen fra Grønn Ungdom. Debattleder: Svein Tveitdal

Torsdag 15. august:

«Klima - handling nå! Gjør bankene nok?»

Tid: Kl. 10:00–11:00
Sted: Berntine, ishavsskuta bak Tyholmen Hotell
Arrangør: SpareBank 1 Østlandet

Helt fra de små sparebankenes tid har vårt formål vært å ta del i samfunnsutviklingen som en engasjert og ansvarlig samfunnsaktør. SpareBank 1 Østlandet sin ambisjon er å merkbart forsterke vår positive og redusere vår negative påvirkning på mennesker, miljø og samfunn. Under Arendalsuka ønsker SpareBank 1 Østlandet å bli utfordret på hva bankene kan gjøre for å bidra til raskere omstilling for å stoppe klimaendringene.

Medvirkende: Blant annet Kristin Halvorsen, direktør, CICERO Senter for klimaforskning, Silje Ask Lundberg, leder Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, AUF, DNB, KLP og Kommunalbanken.

Mer informasjon om arrangementet her

«Kampen om arealene: Hva betyr tap av natur for lokal politikk, næringer og planlegging?»

Tid: 13:00–15:00
Sted: Vitensenteret
Arrangør: Naturvernforbundet, NINA, WWF, Sabima, DNT, Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund

Naturpanelet har slått alarm om naturen i verden. Hva betyr tap av natur for planlegging i kommunene og for næringene?  Nedbygging i strandsonen, utbygging av industri, boliger og hytter, veibygging, vindkraft og oppdrett: Ulike typer utbygginger og inngrep forbruker stadig mer areal. Hva slags konsekvenser har nedbygging av natur for folk – og for naturen selv? Er lovverket, virkemidlene og prosessene gode nok for å sikre naturen i Norge?

Medvirkende: Silje Ask Lundberg, leder, Naturvernforbundet, Kristin Magnussen, partner, Menon Economics, Trine Hay Setsaas, spesialrådgiver, NINA, Audun Ruud, seniorforsker, NINA, Christian Steel, generalsekretær, Sabima, Per Hanasand, styreleder, DNT, Bård Vegard Solhjell, generalsekretær, WWF, Rolf Erik Poppe, arealplanlegger, Nord-Aurdal kommune, Knut Bjørn Stokke, førsteamanuensis, NMBU, Torgeir Wittersø Sckanke, frilansjournalist, fotograf, forfatter, Stein Lier-Hansen, adm. dir., Norsk Industri.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook

«Lokalt klimavalg 2019 – klimavett for rettferdig omstilling!»

Tid: 13:00–14:00
Sted: Bankgården
Arrangør: Norsk Tjenestemannslag, Fagforbundet, Broen til framtiden

Lokale myndigheter spiller en nøkkelrolle når vi skal begrense utslipp og håndtere dagens og morgendagens vær og klima. Den 9. september 2019 er det lokalvalg. Forskere, Fagbevegelsen, Miljøbevegelsen og Kirken – organisasjonene bak Broen til framtiden og Klimavalgalliansen, ønsker å sette fokus på hvordan vi sammen kan gjøre kommunene til en bedre plass å bo og jobbe, sørge for bedre tjenester til innbyggerne, og skape levende, attraktive byer og bygder. Klimavettreglene er et hjelpemiddel og som inspirasjon for dere som ønsker at kommunen skal klare overgangen til et lavutslippssamfunn på best mulig måte.

• Mette Nord, Fagforbundet innleder om lokalvalg og klimavettreglene
  • Per Ivar Våje, Den Norske Kirke om arbeidet med grønne menigheter og lokalt samarbeid
  • Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet
  • Ungdomsappell før valget, ved Miljøagentene.

Arrangementet streames på Youtube.

Mer informasjon om arrangementet her og på Facebook.

«Nasjonalparker - turistdestinasjoner, rekreasjonsområder eller verneverdig natur?»

Tid: 16:30–18:00
Sted: SS Solrik
Arrangør: Raet nasjonalparkstyre

Det finnes 46 nasjonalparker i Norge (7 er på Svalbard) og totalt er ca. 10 prosent av Norges landareal vernet i nasjonalparker. Norge bruker sine naturkvaliteter i internasjonal og nasjonal markedsføring, og mange steder er det eksplosiv vekst i antall besøkende. De fleste nasjonalparker tillater jakt og fiske, mange har åpning for beitedyr og hogst. Det er ingen begrensing på ferdsel til fots, og mange har også åpnet opp for motorbåt, vannjet, sykkel og hest.

Debatt om hva som er formålet med å verne norsk natur, om vi har vernet tilstrekkelig og om vernet som finnes ivaretar den naturen den omfatter. Arnodd Håpnes, fagleder naturmangfold i Naturvernforbundet deltar.