Bynaturens dag

Bli med på Bynaturens dag!

Hold av søndag den 2. juni!

Vil du smake på nyttevekster, fange og artsbestemme humler eller kartlegge salamander? Hold av søndag 2. juni!

Nå har du sjansen til å gå den ultimate byturen i en av Oslos største gjenværende grønne lunger! Dette blir den kuleste søndagen i året der du, uansett alder, kan lære om planter, dyr, sopp og insekter. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Artsmangfoldet i Mærradalen har vært studert og kartlagt i over 190 år, og det er registrert 39 rødlistede plantearter og 9 rødlistede fuglearter i området. Husebyskogen har det 3. største antallet av fuglearter av 113 lokaliteter i bysonen i Oslo, og her er rådyr et vanlig innslag og ekornet sett ofte. Andre spennende arter som elg, rev, hare, grevling og røyskatt er også observert her flere ganger. Nylig ble det registrert liten salamander i Husebyskogen og det er håp om en positiv vekst i bestanden. Til tross for dette er det fare for at vi mister enda en bit av Husebyskogen allerede høsten 2019. Med dette arrangementet ønsker vi å rette oppmerksomheten på det verdifulle området, og håper du vil vise din støtte til bevaring av Husebyskogen, og bli med på en feiring av artsmangfoldet i området.

Så, hva skjer denne dagen?
Det blir humlevandring med La Humla Suse og insektjakt med Norsk Entomologisk forening. Du får låne håv til å fange humler og insekter. Etterpå får du hjelp til å lære hva du har funnet.

Kjukejakt med biolog Erik Kagge. Kanskje du finner en vedboende sopp som du lurer på hva er? Denne dagen har vi en ekspert som kan gi deg svaret!

Kartlegging av salamander i Husebyskogen med zoolog Irene Elgtvedt. Kanskje finner vi liten salamander? Den har blitt sett tidligere i år.

Smak på en nyttevekst! Forfatter Edle Catharina Norman deler ut smaksprøver og kan fortelle om hva du kan spise i området. Det blir også mulighet til å kjøpe signerte bøker til voksne og barn.

Plant et frø av en humlevennlig blomst, og ta det med hjem til din egen hage eller balkong!

Lær å bruke ljå når vi rydder slåttenga fri for fremmedarter. Vi skal gi plass til sjeldne arter som ligger og venter nede i jorda på en mulighet til å spire.

Lag et kunstverk på maleverkstedet av det du har lært. Det blir utstilling i ettertid på Røa bibliotek.

Visste du at det er bekkeørret i Mærradalsbekken? Nå får du hjelp av en guide til å se ørretyngelen pile. Du får også høre litt om hvorfor søppel i bekken kan bli et problem for havet.

Praktisk informasjon
Tid: 11:00-15:00
Ankomst: Vi anbefaler å ta T-banen til Hovseter, derfra vil veien merkes mot området. Hvis du kjører med bil kan du parkere ved parkeringsplassen, adresse Sørkedalsveien 150.

Det vil merkes en turløype gjennom skogen på grus/barkvei som er lett fremkommelig til fots, på sykkel og med barnevogn. Deler av arrangementet er også lett tilgjengelig med rullestol eller permobil.

Vil du være frivillig? Her er påmeldingskjema.

Se arrangementet på Facebook