Broen til framtiden – hva skal vi leve av etter oljen?

Tid: 29.10.2020

Sted: Radisson Blu Atlantic, Stavanger

Hva vil en omstilling fra norsk olje og gassproduksjon egentlig innebære for Stavanger og Rogaland? Og hvilke muligheter har vi?

Rettferdig omstilling står høyt på agendaen både i Norge og i resten av verden. De som jobber i petroleumsindustrien skal ikke omstilles til arbeidsledighet, og klimastreikende ungdommer skal kunne utdanne seg til grønne jobber. Men hva vil en omstilling fra norsk olje og gassproduksjon egentlig innebære for Stavanger og Rogaland? Og hvilke muligheter har vi?

Dette arrangementet er et samarbeid mellom Naturvernforbundet i Rogaland, Klimapartnere Rogaland og Grønn by. Her ønsker vi å utfordre lokalt næringsliv, politikere, fagforeningene og miljøbevegelse på hvordan vi kan skape en rettferdig omstilling og hva som må til for å lykkes med å skape nye, grønne arbeidsplasser i Rogaland.

Påmelding:

Av hensyn til korona er det begrenset antall plasser på  selve arrangementet. Vi ber om at alle som ønsker å melde seg på huker av på om du ønsker å delta fysisk eller digitalt (live-stream). Dersom du har meldt deg på fysisk men likevel ikke kan delta, ber vi om å få tilbakemelding, slik at andre har muligheten til å få din plass.Mer informasjon om arrangementets smittevernsregler finner du lenger ned på siden.

Meld deg på arrangementet her: PÅMELDING

Program:

08:30 – 09:00: Registrering

09:00 – 09:05: Velkommen v/konferansier Elin Scanche, leder i Grønn By og Mona Yasin Mirre, styremedlem i Stavanger Natur og Ungdom

09:05 – 10:00: Hvordan skape grønn og rettferdig omstilling?

Norge har forpliktet seg til omstilling: Hva må til på regionalt nivå? Hvilke konsekvenser og muligheter har Parisavtalen, FNs Bærekraftsmål og European Green Deal for næringslivet? v/ Klaus Mohn, rektor UIS

Konsekvenser av redusert petroleumsvirksomhet: Effekter av politiske tiltak for å redusere norsk produksjon av olje og gass v/Ådne Cappelen, økonom og forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB)

Hva innebærer en grønn og rettferdig omstilling? v/Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet

Grønn solidaritet, hva mener vi med det? v/ prest Odd Kristian Reme

10:15 – 11:15: Bærekraft som konkurransefortrinn

- Hva må til for å lykkes med grønne, bærekraftige næringer og skape grønne arbeidsplasser?
- Hvordan kan folk i ulike deler av samfunnet, organisasjoner, næringsliv, leverandørindustri og det offentlige jobbe sammen for å fremme en omstilling?

Innledning og panelsamtale med blant annet Christian Herheim, leder for Klimapartnere Rogaland, Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland og Ådne Cappelen, forsker ved SSB. Panelsamtalen vil bli ledet av Anne Marie Lofthus, prosjektleder Klimapartnere Rogaland

11:15 – 12:00: Lunsj

12:00 – 13:00: Et hav av muligheter

- Hvordan kan vi ivareta de verdifulle ressursene i havet og samtidig skape grønne arbeidsplasser?
- Hvordan kan norsk oppdrett bli bærekraftig?

Innledning og panelsamtale med Kjetil Nilsen, styremedlem Naturvernforbundet i Rogaland, Tor Magne Madsen, salg- og prosjektleder FishGLOBE og Trygve Berg Lea, Bærekraftsjef i Skretting Nutreco. Panelsamtalen vil bli ledet av Hallgeir Langeland, styreleder Naturvernforbundet Rogaland.

13:15 – 14:15: Grønn næringsutvikling – potensialet i fornybar energi

- Hvilket potensial har fornybar energi i Norge og hvordan kan vi best utløse dette potensialet?
- Hvilke rammebetingelser må på plass?

Innledning og panelsamtale med Ellinor Meling, prosjektleder Solenergiklyngen, Ronny Fiuren, forretningsutvikler Forus Næringspark og Svein Kvernstuen, daglig leder Beyonder. Panelsamtalen vil bli ledet av Hilde Øvrebekk, journalist i Aftenbladet.

14:30 – 14:55: Grønn omstilling – hva må til?

- Hva kan lokale, regionale og nasjonale politikere gjøre for å støtte omstillingen i regionen?
- Hvordan kan ulike deler av samfunnet jobbe sammen for å fremme omstilling?
- Hvordan skape en felles plattform for samarbeid på tvers av ulike sektorer, strukturer og nettverk?

Avsluttende panelsamtale med blant annet Elin Schanche, daglig leder i Grønn By, Lone Sjo Fredriksen fra Stavanger Natur og Ungdom m/fler. Panelsamtalen vil bli ledet av Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

14:55 – 15:00: Avslutning

Bakgrunn for arrangementet:

Broen til framtiden er en allianse mellom forskere, fagforeninger, miljøbevegelse og den norske kirke med krav om rettferdig omstilling og 100 000 klimajobber. Siden alliansen ble etablert i 2013 har det blitt publisert 3 bøker og 7 årlige konferanser.

VIKTIG INFORMASJON om arrangementets smittevernregler:

Arrangementet følger myndighetenes råd og anbefalinger for smittevern. Endringer i antall deltagere/gjennomføring vil kunne forekomme dersom anbefalingene blir endret.

Dersom du har symptomer på forkjølelse slik som for eksempel feber, hodepine, hoste eller sår hals må du holde deg hjemme og heller følge med på arrangementet via live-stream.

Av hensyn til korona vil det være begrenset antall plasser på arrangementet. Vi ber derfor om at alle som ønsker å delta melder seg på i skjemaet og gir beskjed om de ønsker å delta fysisk eller digitalt. Dersom du har meldt deg på fysisk men likevel ikke kan delta, ber vi om å få tilbakemelding, slik at andre har muligheten til å få din plass.