Et klimabudsjett for framtida – markering foran Stortinget

Tid: 22.11.2018 kl. 08:00-09:00

Sted: Eidsvolls plass, Oslo

Vi har tolv år før verdens klimagassutslipp må være nesten halvert. I forslaget til statsbudsjett for 2019 kommer det frem at Norge bare kommer til å kutte 17,6 % av utslippene hvis det ikke gjøres mer.

Det er farlig lite. Vi trenger et klimakutt som monner – på vegne av millioner av mennesker som vil havne på flukt, arter og natur som trues med utryddelse, verdens hav som forsures og korallrev som forsvinner – om vi ikke kutter utslipp nå.

Derfor har en rekke organisasjoner gått sammen om ukentlige markeringer på Eidsvolls plass foran Stortinget fram til Statsbudsjettet 2019 vedtas i desember.

Torsdag 22. november inviterer Natur og Ungdom, Miljøagentene og Naturvernforbundet til markeringen foran Stortinget kl. 8-9 under parolen: «Et klimabudsjett for framtida». Her skal vi oppfordre politikere til å støtte tiltak om spesielt transport og oljeindustrien som er avgjørende for alle som lever i dag, og for våre barns framtid.

Blant appellantene som allerede er bekreftet er Miljøagent Penelope Lea. Venstre-leder Trine Skei Grande er invitert. Marte Wulff skal spille klimalåten «Verden er stor». FairTrade og Too Good To Go serverer kaffe og resteboller, og det blir bålpanne og fakler.

Vi vil at så mange som mulig blir med og fyller Eidsvolls plass med lys, varme og optimisme på en vinter morgen. Ta med familie og venner før jobb eller skole, bannere, og håp for framtida!

Følg med for oppdateringer på Facebook, og bruk hashtaggen #klimabudsjett i sosiale medier.