Fossevandring i Lyngsalpan

Tid: 05.07.2014 kl. 11:00

Sted: Gjerdelva, Lyngseidet, Lyngen kommune

Lørdag 5. juli er det ny fossevandring, og denne gangen i Lyngsalpan. Vandringa går langs Gjerdelva som kommer ned fra Goalsevarri og Rørnestinden, Lyngseidets "byfjell", og renner over Eidet og ut i Kjosen. I 2014 er det 100 år siden Lysverket på Lyngseidet ble slått på. Nye Rørneshytta skal åpnes samme dag. Med Rolf Magne Hansen som guide kan vi garanterer ei flott vandring i natur og kultur, minne for livet. Eidet mellom Kjosen og Lyngseidet har vært et gammelt knutepunkt i lang tid. Vegen over Eidet ble bygd rundt 1865 og er fylkets eldste offentlig bygde veg. Rolf Magne Hansen, primus motor for Rørmestindmarsjen og Lyngen historielag er guide på denne turen, og før vi begynner vandringa skal vi se på Eidebakken, eller Fjellfinnbakken som man også har kalt den historiske leirplassen til svensksamene som hadde sommerbeite i Lyngsalpene. Dette er Lyngen kommunes fotefarprosjekt. Deretter vandrer vi over den gamle postvegen som krysser Gjerdelva. Vi skal også høre om lysverket som ble bygd i Fyhnelva på 1920 tallet. I 2014 er søknad om å legge Gjerdelva i rør og anleggsvei opp i fjellheimen til behandling i NVE.

Gjerdelva4

En av mange småfosser i Gjerdelva.

Den vanligste ruta går via Biblioteket og Skihytta. Fra skytebanen til Lyngen skytterlag går en alternativ rute i lettere terreng. Stien følger oppover langs Gjerdelva til Skihytta. Dette er ei flott rute på ski så vel som på truger og føtter. Normalt bruker du ca. 1,5 time på denne turen, men på denne turem bruker vi ca 3 timer. I dag er det planer om å legge Gjerdelva i rør. Du kan finne mer informasjon om kraftprosjektet som nå er under behandling hos Norges vassdrags- og energidirektorat, her.

Vi skal følge en av de tre gode rutene som er innfallsporten til Goalsevarremassivet. Dette fjellmassivet er hesteskoforma, og alt vatnet på innsida renner ut i Gjerdelva. Rørnestinden er en av flere topper i dette massivet. En kuriositet er at det på gamle kart het Rørnestinden Gjerdtinden og nabotoppen Rørnesfjellet. Dette gir mening når man er kjent og dette navnet står i sammenheng med andre navn der oppe: Gjerdelva, Gjerdaksla, Gjerddalen. Noen mener at hytta burde derfor hett Gjerdhytta, istedetfor Rørneshytta.

Rørnestindmarsjen arrangeres årlig i månedsskiftet juni/ juli, og vi er så heldig å ha Rolf Magne Hansen, primus motor for Rørnestindmarsjen, Lyngen/ Karnes IL, Lyngen historielag, og mange andre gode ting i Lyngen, som guide på denne turen.

Før vi starter oppstigninga skal vi se på Eidebakken, eller Fjellfinnbakken som man også har kalt den historiske leirplassen til svensksamene som hadde sommerbeite i Lyngsalpene, fram til 1965. Dette er Lyngen kommunes fotefarprosjekt. Deretter vandrer vi over den gamle postvegen som krysser Gjerdelva og som er fylkets eldste offentlig bygde veg.  Vi får høre historia om Lysverket som ble bygd  i Fyhnelva på 1914 tallet og den gamle skihytta som ble bygd i 1919. Vandringas er også et 100-årsminne.

Samme dagen kl 15:00 er det åpning av nye Rørneshytta oppe på fjellet, her servers kaffe og vafler.

Så her får vandrerne i pose og sekk. Værmeldinga er strålende. Det blitr en flott vandring og dag som vi håper mange blir med på.

Oppmøte:
Kl. 11.00 ved innkjøringa til kirkegården, på venstre side, der svensksamene hadde sitt sommersted. Parkering rett over vegen, ved skytebanen øst om Plastfabrikken

Guide:
Rolf Magne Hansen  -  tel 951 79 420

Arrangør:
Naturvernforbundet i Troms i samarbeid med Lyngen historielag.

Utstyr:
Godt fottøy og vandrestaver, turmat.

Les om Lyngseidets landsbyfjell på GodTur.no her
Fossevandringen er støttet av Miljødirektoratet.