Frokostmøte: Er nye oljefelt i strid med Grunnloven?

Tid: 02.06.2022 kl. 08:00-09:00

Sted: Kulturhuset i Oslo og Facebook LIVE

En utredning fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NiM) viser at staten trolig har plikt etter Grunnlovens paragraf 112 til å avvise nye oljefelt som ikke er i tråd med Parisavtalens ambisjoner. Det er resultatet av dommen i Klimasøksmålet mot staten. Vi ser nærmere på hva dette egentlig innebærer.

Med dommen i Klimasøksmålet mot staten som utgangspunkt spør vi:

- Hvilke føringer gir dommen for norsk oljeforvaltning i tiden fremover?

- Må staten stanse alle nye oljefelt?

PROGRAM:

08.00: Dørene åpner. Frokostservering

08.10: Hvilke føringer gir dommen i klimasøksmålet for utbygging av nye oljefelt? Presentasjon av NIM sin utredning v/Jenny Sandvig, Fagdirektør ved Norges Institusjon for menneskerettigheter

08.25: Trekk tilbake utbyggingstillatelser på norsk sokkel som er i strid med Grunnloven. Presentasjon av representantforslag v/ Une Bastholm, partileder fra Miljøpartiet de grønne (MDG)

08.35: Paneldebatt

Frokostmøtet er arrangert i regi av Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Greenpeace og WWF Norge.

Av hensyn til frokostservering og begrenset antall plasser ber vi alle som ønsker å delta fysisk på Kulturhuset om å melde seg på i forkant av arrangementet ved å registrere seg her: https://forms.gle/8BX7PLwtKgkfTw4f9

Arrangementet vil også strømmes direkte her.