Frokostseminar, Tekstilaksjonen

Tid: 24.09.2018 kl. 08:30-10:00

Sted: Doga, Hausmanns gate 16, 0182 Oslo

Kan en av verdens mest forurensende bransjer noen gang bli grønn? Hvordan kan den hjelpe kundene sine til et mer bærekraftig forbruk?

Tekstilaksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere. Det startet for fire år siden som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av tekstilavfall. Bevisstheten rundt temaet er i vekst, og andelen nordmenn som er positive til tekstilgjenvinning har økt fra 59% i fjor til 79% i år. Nå ønsker bransjen et større fokus på forlenget levetid, reparasjoner, gjenbruk og redesign.

Det sies at kunden alltid har rett, men hvordan kan bransjen i større grad hjelpe kundene å bli mer bevisste på å gjøre rett?
- Hvordan kan bransjen redusere miljøbelastningen i egen verdikjede?
- Hvordan kan bransjen selv hjelpe forbrukeren til å ta grønnere valg?
- Hva skal til for at tekstiler varer lenger og forbrukerne tar bedre vare på det de har?
- Kan det ligge nye forretningsmuligheter i økt gjenbruk?
- Kan et norsk bransjeinitiativ få ringvirkninger også i Europa?

Om Fagseminaret:
Camilla Gramstad, bærekraftansvarlig i Virke innleder seminaret. Deretter vil du møte representanter fra H&M, Varner, BikBok, Days Like This, Pierre Robert, Cubus, Kid, Lindex, Dressmann, WoW, Kappahl, Bergans, Naturvernforbundet, Miljøagentene, Fretex, UFF, Repairable og FJONG.
Samtalen ledes av Benedicte Brinchmann Eie, Primus Productions.

Etter seminaret vil alle aktørene signere et felles manifest for et mer bærekraftig forbruk.

Påmelding til: info@tekstilaksjonen.no

Vel møtt!