Inkluderingsseminar

Fra 19.10.2018 kl. 18:00 til 21.10.2018 kl. 15:00

Sted: Haraldsheim Vandrerhjem i Oslo

Helgen 19-21 oktober arrangerer Naturvernforbundet og Natur og ungdom inkluderingsseminar for medlemmer og frivillige som er interesserte i å lære mer om hvordan man driver et inkluderende lokal- eller fylkeslag. Arrangementet vil foregå på Haraldsheim Vandrerhjem i Oslo og er gratis for medlemmer.

Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan nå ut til et bredt mangfold av befolkningen? Eller hvordan man best mulig kan jobbe med inkluderingsarbeid på et lokalt plan? Eller kanskje vil du vite mer om hva tilrettelegging innebærer? Eller hvordan man kan bruke naturen som inkluderingsarena? Da burde du isåfall melde deg på inkluderingsseminar!

For å kunne vinne flere miljøsaker, er vi nødt til å være flere folk. Naturvernforbundet har som mål å være en mangfoldig og inkluderende organisasjon som består av medlemmer med ulik bakgrunn og ulike erfaringer.

Gjennom seminaret vil deltakere bli kurset i alt fra rekruttering og kommunikasjon, til inkludering og organisasjonskultur. Som deltaker vil du få verktøyene som du trenger for å kunne jobbe med inkludering i ditt lokallag og fylkeslag. Du vil tilegne deg mer kunnskap om tematikken og få hjelp til å sette konkrete rekrutteringsplaner og planlegge åpne og inkluderende arrangementer.

Høres dette ut som noe for deg? Meld deg på i dag via dette skjemaet! Seminaret er gratis og vi dekker kostnader til mat og overnatting. To personer fra hvert lokal- og fylkeslag kan også få dekket reisekostnader mot kvittering. Konferansen vil foregå på Haraldsheim Vandrehjem i Oslo. Siden vi arrangerer i lag med Natur og Ungdom vil det være et alkoholfritt arrangement.

Fredag 19. Oktober

16:00

Eventuelt oppmøte på Oslo Sentralstasjon for de som vil ta følge med NU til Haraldsheim

Innsjekk på Haraldsheim

18:00

Middag

19:00

Velkommen! Hvorfor har vi dette seminaret og hvorfor er det viktig at vi driver med inkludering i våre organisasjoner? v/ Abdirahman Hassan og Jorunn Vallestad

19:30

Ulike grunnlag for miljøengasjement

Vi har alle forskjellige årsaker til å engasjere oss i NU/NNV. Vi ser en kortfilm om helt vanlige mennesker som engasjerer seg i sin lokale miljøsak, og har en samtale om hvordan vi kan nå ut til folk vi ikke vanligvis når. v/Solveig

20:30

Nattmat - brettspill - sosialt utover kvelden

Lørdag 20.Oktober

08:00-09:00

Frokost

09:00

Mangfoldig organisasjonskultur

Hvordan kan vi endre organisasjonskulturen vår for å bli mer inkluderende?

Foredrag og workshop v/Sahar Azari, avdelingsleder for organisasjon og kommunikasjon i Naturvernforbundet

Friluftsliv som bro mellom ulikheter

På fjorårets inkluderingsseminar ble vi kjent med Sadia Aslam i DNT Drammen. I år er turen kommet til hennes datter, som vil fortelle om hvor viktig det er at flerkulturelle ungdommer inviteres inn i naturen og friluftslivet.

v/ Alisha Ahsan Javid

Pause

10:45

Hvordan tilrettelegge for personer med nedsatt hørsel og syn

v/ Blindeforbundet og Norsk Audiopedagogisk forening.

Alle-Med kampanjen

Hvordan inkludere alle barn og unge i fritidsaktiviteter?

13:00-14:00

Lunsj

14:00

Workshop om inkludering

v/ Frivillighet Norge

Gjennom praktisk oppgaver vil Frivillighet Norge hjelpe oss å identifisere hindringer mot inkludering i organisasjonene, hjelpe oss å nå ut til etniske minoriteter og komme med tips og triks om hvordan vi kan rekruttere og motivere flere til å bli med.

15:30-16:00

Pause med lett servering

16:00

Normkritikk, kjønns- og seksualitetsmangfold. Hvordan kan man være en inkluderende organisasjon? v/Skeiv Ungdom

Ut på tur - aldri sur

Mehdi Maghsoudi var turleder i Iran før han kom til Norge. Nå tar han med andre innvandrere på tur i den norske naturen som turleder for DNT Oslo og Omegn og for PARS Iransk forening for idrett og kultur. Han deler med oss av sine erfaringer med friluftsliv i de to landene.

18:00-19:00

Middag

19.00-20.00

Debatt om politisk mangfold med ungdomspartiene

Søndag 21. oktober

Naturen som inkluderingsarena

Erfaringer fra Naturvernforbundets prosjekt og praktiske inkluderingsverktøy å ta med hjem

v/ Jorunn Vallestad, fagrådgiver i Naturvernforbundet

10.00-15.00

Sidesprang i Nordmarka

Vi tar t-bana til Sognsvann og blir med Naturvernforbundet i Oslo og Akershus å arrangere “Sidesprang”, og får oppleve et eksempel på et praktisk naturarrangement som kan brukes for å nå ut til flere. Vi tilbereder bållunsj i lag.

Har du behov for tilrettelegging? Vi vil gjøre vårt beste for å tilrettelegge for våre seminardeltakere. Har du utstyr du mangler eller ønsker du eget rom, så vil vi ordne det. Skriv gjerne inn i påmeldingsskjemaet hva du trenger av utstyr og tilrettelegging, så vil vi fikse det for deg.

For mer informasjon og spørsmål om seminaret kan du kontakte Jorunn Vallestad på jv@naturvernforbundet.no eller tlf: 975 67 934