Inspirasjonssamling om inkludering

Fra 24.11.2017 til 25.11.2017 kl. 23:59

Sted: Mariboes gate 8, Oslo

Hvordan kan vi bli en mer åpen og inkluderende organisasjon? Og hvordan legge til rette for at alle får oppleve og bli glad i naturen? Naturvernforbundet inviterer til åpen inspirasjonssamling med foredrag, workshop og naturglede.

Norsk Friluftsliv Foto Joe Urrutia

Norsk Friluftsliv Foto Joe Urrutia.

Påmelding: https://naturvern.hoopla.no/sales/inkludering

Program

Seminar og workshop på miljøhuset fredag 24. november: Hvordan bli en mer inkluderende organisasjon?

14.00 Velkommen og introduksjon

14.15 Er vi en inkluderende organisasjon? v/ Jorunn Vallestad, Naturvernforbundet

14.30 Frivillighet og organisasjonskultur - Workshop med Benthe Lill Krigerød, Frivillighet Norge

– hvorfor er inkludering viktig? Hvordan kan vi skape en inkluderende kultur i lokalagene våre? Og hvordan nå ut til folk som ikke ligner deg selv?

15.30 Pause

15.45 Naturen som inkluderingsarena v/Sadia Aslam, DNT Drammen

Sadia Aslam er opprinnelig fra Pakistan. Nå har hun tatt jegerprøven og er turleder i DNT. Hun deler med oss av positive og negative opplevelser langs veien inn i norsk natur og frivillighet.

16.15 Med etniske minoriteter som målgruppe v/ Vilde Nord, LIN

LIN (Likestilling, Inkludering og Nettverk) er en frivillig flerkulturell organisasjon som jobber for likestilling og inkludering av minoriteter. De vil dele sine erfaringer med hvordan vi kan gjøre organisasjonen mer relevant for folk med etnisk minoritetsbakgrunn og bli flinkere til å nå ut til denne gruppen.

16.45 Pause

17.00 Hvordan inkludere? Eksempler på gode inkluderingsprosjekter

KvinnerUT v/ Sosan Mollestad, Norges bygdekvinnelag

Alle kan fiske! v/ Knut Johan Ruud, Norges Jeger- og Fiskerforbund Buskerud

Trygg i naturen v/ Samar E. Maktabi, Romsås Frivilligsentral

Eksempler fra lokal og fylkeslag i Naturvernforbundet

Diskusjon/ Workshop om inkludering

18.30 Middag på Cafe Mela

Mezah med inspirasjon fra det palestinske, libanesiske, tyrkiske og syriske kjøkken

Internasjonal naturgledetur lørdag 25. november

I samarbeid med Internasjonal kvinnegruppe drar vi ut på tur og koser oss med god mat og gode diskusjoner i flott høstnatur. Det blir familietur til Lutvann i Østmarka. Oppmøte ved Trosterud Stasjon utenfor Kiwibutikken kl 12.00. Derifrå rusler vi turveien inn til Lutvann der vi tenner bål og lager internasjonal turmat i lag. Det er ca 2 km å gå på fin turvei der det går fint å ta med barnevogn. Avhengig av værforholdene blir det fisking, kongledyrverksted, leting etter sportegn og andre leker for barn og voksne. Vi satser på å runde av ca kl 16.00

ImageImage

Praktisk informasjon

Samlinga er åpen for alle, og spesielt relevant for frivillige i Naturvernforbundet og andre organisasjoner med lokal- og fylkeslag som ønsker å bli flinkere til å nå ut til nye grupper i samfunnet. Hovudfokus vil være på etniske minoriterer, men mye vil være relevant om det så er barnefamiler du ønsker å nå ut til.

Hele samlinga inkludert middag fredag kveld og lunsj lørdag formiddag er gratis for alle. Frivillige i Naturvernforbundet kan i tillegg be om å få dekket reise og overnatting. Overnatting skjer i utgangspunktet i dobbeltrom på hotell i Oslo.

Påmeldingsfrist 22. november: https://naturvern.hoopla.no/sales/inkludering

Samlinga er støtta økonomisk av Miljødirektoratet.