Jubileumsvassdragstreff i Vinstra

Fra 13.06.2014 til 15.06.2014 kl. 12:05

Sted: Vinstra

Vi inviterer til 100 års jubileums vassdragstreff i Vinstra i hjertet av Gudbransdalen. Bli med og opplev den vakre vassdragsnaturen i Gudbrandsdalslågen og padleelva Nedre Otta, og lær mer om konsekvensene av vannkraftutbygging på natur- og friluftslivsverdier.

Gudbransdalslågen Kåja Foto Ole Morten Fossli FNF Oppland

Gudbransdalslågen Kåja Foto Ole Morten Fossli FNF Oppland.

Tid: fredag 13. juni til søndag 15. juni (hovedarrangementet med vassdragsseminar er på lørdag 14. juni)
Treffsted 13 juni: Vinstra hyttetun, med overnatting i hytter eller i telt, Nord-Fron kommune Oppland
Seminar 14. juni: Vinstra videregåendeskole, Nord-Fron kommune, Oppland
Påmelding: påmelding gjøres på mail eller telefon til Honorata Kaja Gajda tlf: 97639783,  hkg@naturvernforbundet.no
Påmeldingsfrist: onsdag 11. juni
Pris: 300 kr per pers. inkludert overnatting og alle måltider

Bakgrunnen for vassdragstreffet er de mange kraftverkplanene i Gudbrandalslågen og sideelver, samtidig som Fylkesmannen i Oppland har foreslått å utrede verneverdiene for vassdraget for mulig vern.

Fredag 13. juni

19:00     Velkomstmiddag

20:00    Presentasjon av den nye vannkoordinatoren Silje Helen Hansen, SABIMA, FRIFO, SRN
20:15    Presentasjonen om utbyggingstakten og utfordringer ved vilkårsrevisjoner, ved Arnodd Håpnes, fagrådgiver i Naturvernforbundet
20:45 Vernegruppa Vern Nedre Otta og Laugens venner presenterer verneverdier og vernegruppas arbeid mot utbyggingsplanene, ved Lisbeth Giverhaug og Jarle Rønningen

Lørdag 14. juni

08:00     Frokost

09:00     Åpning ved FNF-Oppland, Ole Morten Fossli
09:15     Opplandskraft presenterer utbyggingsplanene, ved Terje Sørlie, Eidsiva/Opplandskraft
10:00     Naturverdiene i Nedre Otta og Gudbrandsdalslågen - Ola Hegge, Fylkesmannen i Oppland

Pause   10:30

10:45     Turisme mot strømmen -Fiske og padleinteresser - Børre K. Dervo, NINA
11:30     Framtiden for fiskerne, ved Øyvind Fjeldseth, Norges Jeger- og Fiskerforbund

Lunsj     12:00

13:00     Naturgledetur til Gudbrandsdalslågen, med Lisbeth Giverhaug og Jarle Rønningen (vernegruppa). Her får vi se den mektige Lågen og området der Kåja kraftverket planlegges.

14:30     Padledrømmen, ved Mariann Sæther, profesjonell elvepadler*
15:00     Naturvernforbundet 100 årsmarkering. Vassdragsveteranen Per Flatberg forteller om vannkrafthistorien i Norge.
15:45     Synspunkter på kraftutbyggingsprosjektene i Lågen og Otta. Kan Norge få til en fornybarenergisatsing på en måte som ivaretar hensynet til naturmangfold og friluftsliv? ved Tone Salomonsen fra miljøpolitisk utvalg SV, Jarle Rønningen SV Oppland og Torbjørn Dahl, kommunestyremedlem MDG Oppland.
16:30     Avslutning

18:00     Middag

Søndag 15. juni

09:00     Frokost
10:00-14:00
Naturgledetur til Gudbrandsdalslågen og Nedre Otta med Lisbeth Giverhaug og Jarle Rønningen (vernegruppa). Vi reiser til Nedre Otta for å se den unike padleelva.

Treffet er arrangert i samarbeid med Naturvernforbundet, vernegruppa Vern Nedre Otta og Laugens venner, FNF Oppland og Norges Jeger- og Fiskerforbund

Praktisk:
Vinstra Hyttetun: www.vinstrahyttetun.no
Overnatting i hytter  baseres på enten medbragt sovepose/lakenpose eller leie av dynetrekk (150 kr).

Tog:
Oslo bussterminal  - Vinstra 13:25-17:10 eller 14:34-19:12
OBS: Det er buss for tog på deler av strekningen, beregn derfor litt bedre tid.
Se togtider på nsb.no.

Buss:
Lavprisekspressen kjører mellom Oslo-Vinstra-Trondheim
Se busstider på lavprisekspressen.no

Ring Ole Morten Fossli (40 04 98 19) en liten stund før du er på Vinstra for å bli hentet på stasjonen.

For mer informasjon kontakt:
Lisbeth Giverhaug: lisbeth-giverhaug@hotmail.com
Honorata Kaja Gajda: hkg@naturvernforbundet.no, mobil: 97 63 97 83