Klimaseminar for studenter 2018

Tid: 15.09.2018

Sted: Gløshaugen, NTNU, Trondheim

Er du student og ønsker å lære mer om løsningene på klimaproblemet? Eller kanskje du ønsker inspirasjon i letingen etter en jobb hvor du er med å løse klimakrisen? Da er Klimaseminaret 2018 noe for deg.

Klimaseminar for studenter

Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Naturvernstudentene i Trondheim arrangerer seminar for studenter fra hele landet.

PROGRAM - PRAKTISK - PÅMELDING

Klimaseminaret på Facebook

English

Are you a student and want to learn more about climate change? Or perhaps you want to be inspired to find a job where you also help to solve the climate crisis? In that case, the Student Climate Conference is for you.

The conference will be mostly in Norwegian but we will help with translation for those who need.

The conference is free and open to all. There will be free lunch.

Please register below or contact arj@naturvernforbundet.no

Program

På klimaseminaret kan du lære om Norges oljepolitikk, dagens og fremtidens klimaløsninger, høre om de som risikerer livet i kampen for miljøet, og hvordan du som student kan være med å bidra.

Noen smakebiter:

Miljøkamp på liv og død
Susan Fay Kelly i Regnskogfondet har skrevet rapport om miljøforkjempere som risikerer livet, med fokus på Brasil, Colombia og Indonesia. På seminaret vil hun fortelle noen av de rystende historiene og hvordan Regnskogfondet arbeider for at det skal bli tryggere å kjempe for urfolk og miljøet.

Hva er galt med norges klima- og oljepolitikk og hvordan saksøke staten for brudd på Grunnloven
Gaute Eiterjord, leder Natur og Ungdom

Natur og Ungdom har saksøkt staten for brudd på Grunnloven for deres oljeutlysninger i nord. Saken skal behandles i lagmannsretten i 2019. I mellomtiden fortsetter klimakampen.

Verdens første elektriske fiskebåt
Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic, som bygget verdens første elektriske fiskebåt, kommer for å fortelle hvordan vi skal gjøre maritim sektor utslippsfri.

Guidet byvandring i klima- og miljøbyen Trondheim
Seminaret avsluttes med utforsking av miljøbyen Trondheim. Utgangspunktet er Gløshaugen, NTNU som mottok Trondheim kommunes energisparepris i 2015 for langvarig og grundig satsing på energieffektivisering med svært gode resultater. I Høyskoleparken får vi høre hva som er tenkt med samling av Campus og hvordan man både kan tenke klimavennlig med fortetting samtidig som man tar vare på byens grønne lunger og naturmangfold.

Turen går videre over Bakklandet, bydelen som skulle rives til fordel for motorvei, men som nå er Trondheims stolthet med gang- og sykkelstier, fortauskafeer, felleshage og verdens eneste sykkelheis. Fra Bakklandet passerer vi Innherredsveien, den tidligere innfartsveien fra øst, som etter press fra beboerne i området nå er omgjort til miljøgate. Turen ender på Svartlamon, området som var bestemt revet, men som takket være befolkningas protester nå er en levende økologisk forsøksbydel med blant annet gratisbutikk, sykkelverksted og stadig flere selvbyggerhus med fokus på gjenbruk og energisparing.

Dagen og byvandringen avsluttes med middag.

Praktisk

Seminaret er gratis og åpent for alle. Det serveres lunsj. Studenter er målgruppen, men andre kan delta. Førstemann til mølla!

Tid: Lørdag 15. september kl. 10 til ca. 16 på NTNU. Seminaret fortsetter med vandring i Trondheim for å se på miljøløsninger og avsluttes med middag.  Begrenset plasser på middagen.

Sted: Gamle elektro (Elektrobygget), Gløshaugen, NTNU, Trondheim
Kart

Medlemmer i studentlag i Natur og Ungdom og Naturvernforbundet kan få reisen dekket av sitt studentlag. Andre studentmedlemmer i organisasjonene kan søke om å få dekket reise opptil 2000,- per reise. Ta kontakt med Audun Randen Johnson, arj@naturvernforbundet.no hvis du har spørsmål.

Vi oppfordrer til overnatting privat i Trondheim, men har også booket rom på Pensjonat Jarlen som dekkes. Dette registrerer du ved påmelding.

Seminaret er støttet av Norad.

Samling søndag

Det blir egen samling for studentlag i Natur og Ungdom og Naturvernforbundet søndag ca. kl. 10-14. Da kan du lære mer om hvordan kjempe for miljøet der du bor og studerer.

Fyll ut skjemaet under for å melde deg på.