Klimaseminar for studenter 2020: Biomangfold, klima, aktivisme!

Fra 18.09.2020 kl. 18:00 til 20.09.2020 kl. 18:00

Sted: Oslo (sted TBC) og digitalt

Studentenes kamp for klima og natur kommer ut av karantene i høst med Naturvernforbundets og Natur og Ungdoms gratis klimaseminar! / Students’ climate activism is coming out of quarantine this autumn with our free climate seminar!

MELD DEG PÅ / REGISTER HERE!

///ENGLISH BELOW///

Koronakrisa har vært alvorlig og utfordrende, ikke minst for studenter. Men verden står også overfor eskalerende natur- og klimakriser. Tap av natur er en av hovedårsakene til økende pandemier, og bærekraft og beredskap må ses i sammenheng. Studentene kan utgjøre en forskjell i denne felles kampen for framtida!

Vil du lære mer om hvordan DU kan bidra, både på ditt studiested og i samfunnet for øvrig - og komme ut av karantene for å møte andre engasjerte studenter fra hele landet? Bli med på Naturvernforbundets og Natur og Ungdoms gratis Klimaseminar for studenter 18 - 20 september i Oslo!

Tema for årets seminar er biologisk mangfold, med et spennende program både faglig og sosialt! Her får vi tid til å bli godt kjent, jobbe aktivt med fagstoffet samt lære mer om tema som:

- Hvordan møte klimaendringer og tap av naturmangfold gjennom transformativ endring (med Karen O´Brien, UiO og FNs klimapanel)
- Hvordan stoppe insektdød (med Rannveig Jacobsen, Norsk institutt for naturforskning)
- Biomangfold, klima og urfolks rettigheter i Norge og Amazonas (med bl.a. Truls Gulowsen, Regnskogfondet)
- Klimasøksmålet og kampanjer mot oljeboring i Arktis
- “Giftige løgner”: om å avsløre miljøkriminalitet og anmelde oljeselskap (Thor Due, Natur og Ungdom)
- Hva man kan gjøre for å spre naturglede og verne naturområder (med bl.a. Hanna Støstad, biolog i Naturvernforbundet og forfatterne bak boka “Eventyrlig Evolusjon”)
- Plast i havet og årets TV-aksjon

Seminaret er gratis og åpent for alle studenter. Meld deg på her!

Endelig program kommer før seminaret. Det vil være mulig å delta digital hvis du ikke kan/vil reise til Oslo.

Servering: Det serveres gratis lunsj på seminaret lørdag og søndag. Det er også gratis middag som avslutning på dagen lørdag. Her er det begrenset med plasser.

Reise: Det oppfordres å reise så miljøvennlig som mulig. Medlemmer i studentlag i Natur og Ungdom og Naturvernforbundet kan få reisen dekket av sitt studentlag. Er du ikke medlem i Natur og Ungdom eller Naturvernforbundet? Meld deg inn hos Naturvernforbundet hvis du er over 25 eller Natur og Ungdom hvis du er under 25! Studentmedlemmer i Natur og Ungdom eller Naturvernforbundet som ikke har et eget studentlag kan søke om å få dekket reise opptil 2000,- per reise. Ta kontakt med Aled Dilwyn Fisher i Naturvernforbundet.

Overnatting: Tilbys så mange som mulig på Anker Hotell fredag til søndag. Her er det førstemann til mølla som gjelder! De som kan sikre egen overnatting i Oslo oppfordres til å gjøre det.

Finn DIN nærmeste studentgruppe!

///ENGLISH///

The corona pandemic has been serious and challenging, not least for students. But the world is still facing an escalating nature and climate emergency. Loss of biodiversity is one of the main causes of increasing pandemics, and sustainability and societal preparedness have to be understood as linked phenomena. Students can make a difference in this common struggle for our future!

Do you want to learn more about how YOU can contribute, both at your institution and in society generally - and get out of quarantine/lockdown to meet other students from all over Norway? Then register for Friends of the Earth and Young Friends of the Earth Norway’s free Student Climate Seminar 18th-20th September in Oslo!

The conference will be mostly in Norwegian but we will help with translation for those who need it. Register here!

This year’s theme will be biodiversity, with an exciting program both academically and socially! Some of the issues we will discuss are:

-  How to face climate change and biodiversity loss through transformative change (with Karen O´Brien, UiO and the IPCC)
- How to stop extinction of insects (with Rannveig Jacobsen)
Biodiversity, climate change and indigenous rights in Norway and the Amazon (with among others Truls Gulowsen, Rainforest Foundation)
- The Norwegian climate lawsuit (coming to the Supreme Court in November) and campaigning against oil drilling in the Arctic
- “Toxic lies” - about revealing environmental crime and reporting oil companies (Thor Due, Natur og Ungdom)
- What you can do to spread interest in nature and protect important biodiversity sites (with among others Hann Støstad, biologist at Friends of the Earth Norway and author of “Enchatning Evolution”)
- Ocean plastic waste and this year’s ‘TV Action’ to support WWF’s work against plastic pollution

The final program will be released before the seminar. It will be possible to participate digitally if you can't or don't want to travel to Oslo.

Food: There will be free lunches on Saturday and Sunday, and dinner on Saturday (limited spaces).

Travel: We can cover some travel expenses. We recommend students to travel together. Members in student groups can cover their travel expenses through their student group. If you aren't a member, you can join either Young Friends of the Earth if you're under 25 or Friends of the Earth if you're over 25! Student members who aren't linked to a particular student group can apply for travel expenses. Contact Aled Dilwyn Fisher at Friends of the Earth.

Accommodation: Accommodation will be offered to as many participants who cannot secure their own accommodation in Oslo as possible (first come, first serve) for Friday and Saturday night. Contact Aled Dilwyn Fisher at Friends of the Earth if you have any issues regarding finding accommodation on Friday or Saturday.

Find YOUR nearest student group!