Klimaseminaret 2015 - SEMINARET ER FULLT

Tid: 26.09.2015 kl. 10:00-16:30

Sted: Kvarteret, Bergen (rom: Tivoli)

Er du student og ønsker å lære mer om klimaproblemet og kampen for å løse det? Da er Klimaseminaret 2015 noe for deg.

Studenter

SEMINARET ER NÅ FULLT.

Vi ser på muligheter for å la flere personer kunne komme, men kan ikke love noe om dette riktig ennå.

Påmelding: deltager.no/klimaseminaret2015

Seminaret er gratis og åpent for alle så lenge det er ledige plasser. Vi følger førstemann til mølla prinsippet!

Det gis reisedekning til medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom.

Image10:00 Siste nytt fra klimaforskningen

Innledning fra Kikki Kleiven. Hun er klimaforsker, førsteamanuensis ved Institutt for geovitenskap,  arbeider for Bjerknessenteret for klimaforskning og sitter i Arbeiderpartiets klimapanel.

Image10:45 Regnskogens klimamysterier

Visste du at regnskogene er viktige for jordens klima? Regnskogene er truet av klimaendringer, men slutter vi å ødelegge regnskogen reduserer vi klimagassutslippene med 10-15 prosent. Tvert!

Lars Løvold er hele Norges regnskogguru. Han har ledet Regnskogsfondet i 25 år, bodd med indianerne i Amazonas og er en internasjonalt annerkjent regnskogsaktivist. Vi er svært glade for at han kommer for å fortelle oss om regnskogens klimamysterier.

Image11:30 «Climate seen from the south»

Det er den rike del av verden som har skapt klimaproblemet. I jakten etter mer olje og gass har internasjonale oljeselskaper også ødelagt verdifulle områder i Nigeria som følge av oljesøl og utslipp av kjemikalier.

Babawale Obayanju fra Benin City i Nigeria jobber i miljøorganisasjonen Environmental Rights Action (ERA) i Nigeria og kommer til oss for å fortelle om klimasaken sett fra sør.

12:00 Gratis lunsj og miljøbasar

Vi serverer gratis lunsj til alle som er påmeldt seminaret.

Under lunsjen kan du bli kjent med Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms arbeid i Bergen, prøvekjør en el-sykkel og ta en miljøprat over en av våre gode vaffler.

13:30 Verdenspremiere på "This Changes Everything"

I samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival kan vi by på en Norgespremiere! Filmen "This Changes Everything" er basert på Naomi Kleins bok med samme navn. Vi blir med gjennom 211 dager, ni land og fem kontinenter i et episk forsøk på å forstille seg klimasaken på nytt.

15:00 "A global climate movement"

Innledning ved Asad Rehman fra Friends of the Earth i England som tar oss med på en reise til enkeltpersoner og lokalsamfunn som tar tak i å løse klimakrisen der de bor.

Asad er leder for Friends of the Earths internasjoanle klimaarbeid i England og er en sentral skikkelse i den globale klimabevegelsen. Han har også en viktig rolle i "This Changes Everything" (legg merke til den mannlige stemmen i traileren til filmen - det er han).

Se intervju med Asad hos Al Jazeera:

16:00 Programslutt

Felles og gratis middag for de som ønsker det etter programslutt (kun for påmeldte).

Etter middag kan de som ønsker det være med videre ut for sosialt samvær utover kvelden.

Tilreisende student?

Kommer du reisende fra annet studiested enn UiB dekker vi reise og opphold for alle medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom. For å motta reisedekning må det på forhånd gis beskjed om dette til al@naturvernforbundet.no og det må benyttes billigst og mest miljøvennlig reisemiddel. Det gis opp til 2000 kroner i slik reisestøtte per person.

Overnatting: Dersom du har mulighet til å ordne privat overnatting i Bergen setter vi stor pris på dette. Dersom dette ikke lar seg gjøre ordner vi når du bestiller dette (bruk påmeldingsskjema).