Klimasøksmål Arktis i Høyesterett

Fra 04.11.2020 til 11.11.2020 kl. 23:59

Sted: Høyesterett Oslo

Klimasøksmål Arktis er Norges første klimarettsak. Den omhandler ti nye tillatelser til oljeleting i Barentshavet, som regjeringen tildelte oljeindustrien i juni 2016. Nå skal saken behandles i Høyesterett.

I oktober 2016 saksøkte Greenpeace og Natur og Ungdom den norske stat for å tildele nye lisenser for oljeboring i Barentshavet, lenger nord og lenger øst enn noen gang tidligere. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet har senere blitt med som partshjelpere. Klimasøksmålet har støtte i en bred koalisjon av enkeltmennesker og organisasjoner.

Advokatene Cathrine Hambro fra Wahl-Larsen Advokatfirma og Emanuel Feinberg fra advokatfirmaet Glittertind representerer saksøkerne i retten. Regjeringsadvokaten, ved regjeringsadvokat Fredrik Sejersted, representerer den norske stat.

Saken vil bli behandlet i Høyesterett den 4. november 2020.

Retten har satt av syv dager. Kun ti prosent av saker som ankes til Høyesterett blir behandlet, og enda sjeldnere settes det av så mange dager. At saken skal få plenumsbehandling, der alle dommerne deltar, er en klar indikasjon på at saken vurderes som prinsipielt viktig.

Vi håper det blir mulig å følge saken på nett.

Les mer om Klimasøksmål Arktis og få siste nytt her